Billeder giver indtryk af sunde varer

Danskerne tror, at en vare er sund, hvis den præsenterer et billede af glade veltilpasse børn på forsiden.

Det er konklusionen i en phd-afhandling, som Politiken omtalte fredag..

Bag afhandlingen står Thomas Boysen Anker, Københavns Universitet. Hans afhandling viser, at billeder på fødevarer er den faktor, der har størst betydning for, om forbrugerne vurderer en vare til at være sund.

”Vi vil jo gerne undgå, at en virksomhed markedsfører en usund fødevare som sund. Men så længe, at billeder har den største effekt på forbrugeren, har vi et problem, fordi det er svært at regulere.”

Forbrugerrådet opfordrer myndighederne til at bruge vildledningsparagraffen for at undgå, at forbrugerne bliver lokket til at købe fødevarer under falske forudsætninger.

Phd-afhandlingen er en del af et forskningsprojekt om sundhedsbranding, som også Aarhus Business School og Syddansk Universitet er med i.