Dansk Varefakta Nævn runder skarpt hjørne på mandag

2007.10.31

Kun en ud af 25 danskere har i folkeskolen lært at læse en varedeklaration, viser ny forbrugerundersøgelse. Svimlende lavt tal, siger DVN’s direktør, der benytter 50-års jubilæet til at slå et slag for at varedeklarationer får plads på skoleskemaet.

Næsten alle danskere læser varedeklarationer, men langt de fleste har svært ved at forstå dem, og det er ikke så mærkeligt. Næsten ingen – fire procent – er blevet undervist i at læse en varedeklaration, viser en forbrugerundersøgelse, som Dansk Varefakta Nævn har fået foretaget op til 50-års jubilæet på mandag den 5. november.

En ud af 25 danskere – eller præcis fire procent af os – har i løbet af vores skoletid lært at læse og forstå en varedeklaration.

Lidt bedre ser det ud, når man kommer videre i uddannelsessystemet. Alligevel har det store flertal på 75 procent – tre fjederdele af danskerne – ikke på noget tidspunkt modtaget undervisning i løbet af deres skole- og uddannelsestid

Og det synes at smitte af på, i hvor høj grad vi forstår en varedeklaration.

I hvert fald siger i alt 80 procent af danskerne, at varedeklarationer er enten umulige, svære eller ikke helt lette at forstå, mens blot 20 procent eller hver femte dansker har let ved at forstå en varedeklaration.

Interessen for at læse om, hvad der i varen er ellers meget stor. Faktisk siger 87 procent af danskerne, at de læser varedeklarationer mindst en gang i mellem. Det er især nye produkter, der får danskerne til at vende varen om for at studere ingrediensliste og næringsindhold nærmere. Lidt overraskende læser lavindkomstfamilier med børn varedeklarationen oftere end andre, når varen er ny. Men de synes, det er svært at forstå, hvad de læser, og de efterspørger mere viden oftere end andre grupper.

Af de 11 procent som siger, at de aldrig ser på en varedeklaration, angiver 28 procent af dem, at det er fordi, de er for vanskelige at forstå.

Interessant er det også, at 16 procent angiver, at mere viden helt sikkert vil få dem til at anvende varedeklarationer mere, og at yderligere 52 procent vurderer, at mere viden muligvis vil få dem til øget brug af mærkningen.

”Jeg havde nok ventet, at det kun var et fåtal af danskere, der har modtaget undervisning i at læse og forstå varedeklarationer. Men fire procent er et svimlende lavt tal, og det forklarer, hvorfor mange danskere har så svært ved at bruge de oplysninger, der står på fødevarerne, og som skal hjælpe dem med at tage ansvar for egen sundhed,” siger Dansk Varefakta Nævns direktør Helga Møller.

Jubilæet markeres på dagen med en minikonference i Børssalen, hvortil pressen er velkommen. Programmet er vedlagt.

Vi formidler gerne kontakt til oplægsholderne for interview, hvis det ønskes.

Nærmere oplysninger hos direktør Helga Møller på telefon 4049 7909 eller hos presseansvarlig, journalist Ib Keld Jensen på 2237 6122