Danskerne usikre på E-numre

2008.09.08

Undersøgelse: Tre ud af fire danskere vil have bedre information om tilsætningsstoffer på fødevarerne, og over halvdelen forsøger at undgå produkter med mange tilsætningsstoffer.
Du skal ikke lave E-numre med mig.
Sådan kunne danske forbrugeres opfordring til fødevareproducenterne godt tolkes på baggrund af en ny forbrugerundersøgelse fra Dansk Varefakta Nævn.
Undersøgelsen, der har deltagelse af 894 personer repræsentativt udvalgte, viser, at der er stor usikkerhed og bekymring forbundet med de tilsætningsstoffer, som E-numrene er udtryk for.
Eksempelvis erklærer 60 procent af danskerne sig helt eller delvis enige i et udsagn om, at E-numre bekymrer dem, mens knapt 12 procent er helt eller delvis uenige i udsagnet.

”Undersøgelsen viser, at der er et stort og udækket behov for en mere nuanceret viden om tilsætningsstoffer,” siger Helga Møller, direktør i Dansk Varefakta Nævn.

Tre ud af fire danskere – 74 procent – er helt eller delvis enige i udsagnet om, at de savner bedre information om e-numrene på fødevarerne. 7 procent er helt eller delvist uenige, mens resten ikke tager stilling.

Helga Møller tager de markante tal som udtryk for, at der er stor usikkerhed omkring E-numrene, hvilket underbygges af, at 60 procent siger, at de helt eller delvist ikke forstår E-numrene. Over halvdelen af danskerne – 54 procent – forsøger at undgå produkter med mange e-numre.

Tilsætningsstoffer skal angives på fødevarer, og teksten skal være læsbar. Det er op til producenten, om man vil anvende E-nummeret, eller om man vil angive den kemiske betegnelse. Man kan også anvende begge dele på en gang.

”I DVN anbefaler vi at anvende E-nummeret af hensyn til forbrugerne. Hvis der er bestemte E-numre, man som forbruger ønsker at undgå, er det nemmere at huske et E-nummer end en lang kemisk betegnelse. Det er også lettere hurtigt at se, om der er tilsætningsstoffer i en vare,” siger Helga Møller.

DVN arbejder netop nu på et undervisningsmateriale om varedeklarationer, som kommer ud til alle grundskoler den 2. marts.

”Desuden overvejer vi – blandt andet på baggrund af undersøgelsen – at udvikle nyt materiale om brug af varedeklarationer for voksne forbrugere,” tilføjer Helga Møller.