Dårlige lygter giver falsk tryghed

2008.03.12

Mange cyklister kører med lys kun for at undgå bøde. Men lygterne er ofte så dårlige, at bilisterne ikke kan se cyklisterne. Dansk Cyklistforbund kræver skrappere regler til cykellygter.

”Lovens krav til cykellygter er for svage og de tekniske specifikationer for dårlige. Derfor bør loven skærpes.” Det siger blandt andre cykelekspert Allan Carstensen fra Dansk Cyklist Forbund, som opfordrer cyklister til at stille større krav.
Mange cyklister tror simpelthen, at den hellige grav er velforvaret, når de kører med cykellygter. Men trygheden er falsk. En del cyklister bliver slet ikke set af de øvrige trafikanter, både fordi loven burde være skrappere, og fordi mange lygters kvalitet er alt for dårlig.

Ifølge loven skal en cykellygte være tydeligt synlig på mindst 300 meters afstand uden at virke blændende.

”Man kan købe masser af lygter for 10-15 kroner i supermarkedet, og de overholder ganske rigtigt lovens krav. Men kun lige i starten, mens batteriet virker optimalt. Hurtigt vil de kun være en lille plet i mørket, og så er det, at de kan blive farlige,” siger akademiingeniør Mogens Palm Hansen, som er konsulent i Dansk Varefakta Nævn.

Direktør Erik Oddershede fra cykelhandlernes brancheforening er enig i, at mange billige lygter ikke lever op til lovens krav efter den første time eller to, for derefter lyser de ikke stærkt nok længere.

”Derfor bør forbrugerne kræve bedre lygter. De bør være testet og opfylde nogle tekniske krav – for eksempel at den kan tænde og slukke et vist antal gange og tåler at ryge på jorden. Og allervigtigst at de lever op til lovens krav om lysstyrke,” siger Mogens Palm Hansen.

I øjeblikket findes der kun én lygte på det danske marked, som er testet og godkendt af Dansk Varefakta Nævn.

”Cyklister lider af den vrangforestilling, at lygterne er testet. De tror, at de er godkendt og i orden, når de køber dem,” siger Allan Carstensen fra Dansk Cyklist Forbund. Men det er de ikke, og lygternes kvalitet er meget svingende.

”I Dansk Cyklist Forbund vil vi gerne have en tvungen test af lygterne. Det er ikke nok, at kun én lygte på markedet er godkendt,” siger han.”Hvis forbrugerne begyndte at kræve bedre lygter, ville importørerne nok også tage problemet lidt mere alvorligt – og sørge for at lygterne på markedet var bedre.”
Men de fleste kører kun med lygter for at opfylde lovens krav og undgå en bøde. Ikke for sikkerhed. De tænker slet ikke på, om de kører på landevej eller i by – altså hvilke behov lygten skal opfylde. Om cyklisten skal kunne se eller blive set,” siger Allan Carstensen.

Det kræver loven af lygter
En cykellygte skal være tydeligt synlig på mindst 300 meters afstand uden at virke blændende. Lygten skal desuden være synlig fra siden.

Forlygten skal lyse hvidt, blåligt eller gulligt.Forlygter med hvidt eller blåligt lys må blinke med mindst 120 blink pr. minut. Gulligeforlygter må ikke blinke.Baglygten skal lyse rødt. En baglygte må gerne blinke, men det skal ske med mindst120 blink pr. minut.

Statistik om lys og sikkerhed

  • 20% af alle ulykker med cyklister sker i tusmørke eller mørke.
  • 25% af alle børn og voksne cykler uden lys.

Der findes ikke tal for hvor mange ulykker, der skyldes manglende cykellygter og reflekser. Men gode lygter og reflekser øger sikkerheden i trafikken

Kilde: Rådet for Større Færdselssikkerhed og Dansk Cyklist Forbund.

Nærmere information hos Direktør Helga Møller, mobil 40 42 79 09