Tilmeld dig nyhedsbrev fra Varefakta:
(Klik her, hvis knap ikke virker)
Oversigt

Varefakta

Køb og brug

Nyhedsarkiv

Presse

Information og undervisning

Om Varefakta

Varefakta og din virksomhed

Kontakt

Sitemap

Varefakta in English

Specifikationsskemaer

Varefakta > Nyhedsarkiv > Varefaktas magasin ”Ærlighed” > Forbrugerne vildledes i stort omfangUdskriv side

flodeis

Forbrugerne vildledes i stort omfang

Af Helga Møller, direktør Varefakta

Vaniljeis der aldrig har set skyggen af en vaniljestang eller butter- popcorn, der end ikke har været i flygtig berøring med noget som helst produkt, der kommer i nærheden af betegnelsen smør. Vildledning af forbrugerne kender vi kun alt for godt til.

Så når Forbrugerrådet Tænk kan fremlægge ikke færre end 200 eksempler på vildledning af forbrugerne i forbindelse med kampagnen “Ærlig snak eller ren salgsgas”, kan vi skrive under på, at rækken af eksempler ikke stopper dér.

At industrien gerne vil gå til stregen og præsentere deres produkter, så forbrugerne fristes til at lægge varen i kurven, kan ikke hverken overraske eller forarge mig. Reglerne på området indebærer en stor grad af fortolkning, og kræver en erfaring og indsigt som af gode grunde ikke altid er til stede i særligt små og mellemstore virksomheder, til at kunne vurdere emballagen korrekt.

Derfor skal man heller ikke som automatreaktion pege fingre ad de virksomheder, der går over stregen. At man en enkelt gang går for langt er ikke nødvendigvis et udtryk for ond tro.

Men undlader man konsekvent at søge rådgivning efter gentagne gange at have brændt fingrene, begynder det at ligne bevidst vildledning, og det ser vi desværre eksempler på.

Alt for mange vildledende produkter ender med at slippe ud på butikkernes hylder, fordi det er op til producenterne selv at vurdere, om de overholder loven, og fordi fødevaremyndighederne har begrænsede ressourcer til at kontrollere og holde justits.

Det er til skade for forbrugerne, der bør kunne regne med, at det, de ser uden på, svarer til indholdet inde i emballagen.

Vi kipper med flaget for Forbrugerrådet Tænks kampagne. Der er stærkt brug for fokus på et område, hvor jungleloven i nogle tilfælde hersker til skade for forbrugerne og til skade for de producenter, som holder sig inden for stregerne.

Dette debatindlæg blev bragt i Politiken d. 7. november 2016

Ærlighed 59:

Varefakta-direktør takker af efter 25 år – ny administrerende direktør søges

Dagligvareaktører begræder Varefaktas finanslovs-exit

Circle K glæder sig over samarbejde med Varefakta

Pjece om børns sikkerhed er genoptrykt

Varefakta vil teste børneprodukter for skadelig kemi

Varefakta kommenterer ikke på emballagemærker