Tilmeld dig nyhedsbrev fra Varefakta:
(Klik her, hvis knap ikke virker)
Oversigt

Varefakta

Køb og brug

Nyhedsarkiv

Presse

Information og undervisning

Om Varefakta

Varefakta og din virksomhed

Kontakt

Sitemap

Varefakta in English

Specifikationsskemaer

Varefakta > Nyhedsarkiv > Varefaktas magasin ”Ærlighed” > Kontrol skal genskabe tillid efter kødskandaleUdskriv side

Af Ib Keld Jensen

Forbrugernes tillid til varedeklarationer er svækket. Konsekvenserne på lang sigt afhænger af, om man kan inddæmme skandalen og svare igen med effektiv kontrol, vurderer professor i forbrugeradfærd.
Ekspert i fødevareemballage kalder sagen ”et tiltrængt wake-up call”.

Effektiv kontrol, der viser, at myndighederne tager sagen alvorligt i kombination med, at der ikke dukker lignende sager op. Det er den medicin, der skal til for at kurere forbrugernes øjeblikkelige mistillid til varedeklarationer generelt. I modsat fald kan tillidskrisen blive langvarig og uoverskuelig.

Sådan vurderer professor i forbrugeradfærd, Torben Hansen, CBS på baggrund af balladen om fundet af ikke-deklareret hestekød i en række fødevarer.

”Forbrugerne har ingen interesse i at have mistillid til deklarationerne, for de har ikke noget alternativ. Forbrugerne kan godt acceptere, at der sker fejl, selvom det er uheldigt. Men de vil finde fuldstændig uacceptabelt, hvis ikke man reagerer,” siger Torben Hansen.

Han mener, at myndighederne må stille op med effektive kontrolforanstaltninger, og at forbrugerne kan lægge pres på gennem eksempelvis Forbrugerrådet.

”For detailhandelen gælder det om, at stille krav om kontrol og få garantier fra leverandørerne, og leverandørerne kan ikke hurtigt nok sørge for en effektiv kontrol,” vurderer Torben Hansen.

Hans kollega på CBS, lektor og ph. d. Viktor Smith ligger på linje.
“Dette er et tiltrængt wake-up call for forbrugerne, der nærer nærmest blind tillid til deklarationsoplysningerne. Den vigtige læring er mere kontrol. Det koster bare penge.”

Viktor Smith står i spidsen for forskningsprojektet Fair Speak, der forsker i, hvordan forbrugere reagerer på emballagen på fødevarer.

”Forbrugerne anser forsiden for at være salgsgas og bagsiden for at være kendsgerninger, selvom det godt kan være, de ikke forstår dem. Dette kan være en øjenåbner for forbrugerne, som måske har haft lidt for stor tillid til deklarationsoplysningerne, ” mener Viktor Smith.

Han er ikke tvivl om, at det kan betale sig for detailkæderne, at gøre noget mere for at vise, at deklarationsoplysninger er kontrollerede.
”Forbrugerne kan gå videre og stille krav om politisk regulering”.

Viktor Smith mener, at ærlighed bedre kan betale sig også for detailhandelen, og nævner den naturelmarinerede kylling som eksempel.
”Forbrugerne kunne godt lide produktet, men ikke betegnelsen, som de syntes var snyd.”Ifølge Viktor Smith betød en henstilling til branchen, at man ændrede formuleringen til ”Nu tilsat 10 procent lage”.

”Forbrugerne vil ikke føle sig påduttet noget. De vil have klar besked og tilsyneladende, sælger kyllingen stadig udmærket.”