Tilmeld dig nyhedsbrev fra Varefakta:
(Klik her, hvis knap ikke virker)
Oversigt

Varefakta

Køb og brug

Nyhedsarkiv

Presse

Information og undervisning

Om Varefakta

Varefakta og din virksomhed

Kontakt

Sitemap

Varefakta in English

Specifikationsskemaer

Varefakta > Nyhedsarkiv > Varefaktas magasin ”Ærlighed” > Pas på med cykelkøb i udlandetUdskriv side

Pas på med cykelkøb i udlandetCykellås

Cykler i udlandet har ikke stelnummer, som vi er vant til, og låsen behøver ikke være godkendt herhjemme, selvom det ser sådan ud. Det kan bringe erstatning fra forsikringsselskabet i fare.

Af Ib Keld Jensen

Jævnligt får Varefakta henvendelser fra cyklister, der har købt cykellås i udlandet. Det kan være, man har set et godt tilbud i en udenlandsk netbutik, eller måske har man købt cykel og lås, mens man var bosat uden for landets grænser.
 

Begge dele kan give problemer, hvis cyklen bliver stjålet herhjemme.
 

I Danmark forlanger de store forsikringsselskaber, at cyklen skal være forsynet med en Varefakta-godkendt cykellås for at udbetale erstatning. At det er tilfældet dokumenterer man over for forsikringsselskabet ved at sende Varefakta-kortet, der også kaldes låsebeviset, ind sammen med skadesanmeldelsen, når uheldet er ude.
 

Men låse købt i udlandet kan det være svært at opnå en tilsvarende accept af, endda selvom låsen har præcis samme navn og type, som den lås, der er godkendt af Varefakta i Danmark.
 

Selvom låsene kan synes ens, kan der sagtens være forskelle. Hærdningen kan for eksempel være foretaget anderledes på den udenlandske lås sammenholdt med den danske, og det kan have betydning for, hvor vanskelig en lås er at bryde op.
 

“Man kan komme ud for at skulle helt ned på serienummer eller batchnummer for at kunne afgøre, om låsen er magen til den lås, der er godkendt i Danmark,” siger akademiingeniør hos Varefakta Jens Kristian Weidlich, der er landets førende ekspert på cykellåse.
 

Han anbefaler, at man forhører sig hos sit forsikringsselskab, hvis man er det mindste i tvivl, om der vil være forsikringsdækning. Alternativt kan man prøve at kontakte importøren eller producenten, for at få afgjort om låsen er identisk med en Varefakta-godkendt lås, men kontakten til forsikringsselskabet vil altid være en god ide.
 

Cykellåse med Varefakta skal leve op til en række krav for at opnå godkendelse. Først og fremmest skal de være vanskelige at bryde op, og de skal med jævne mellemrum i stikprøvekontroller dokumentere, at de fortsat lever op til Varefakta-forskriften.
 

Et tilsvarende problem kan opstå, hvis man parallelimporterer cykellåse. Da kan man heller ikke vide sig sikker på, om låsene er godkendt med henblik på det danske marked.
 

Et problem ved at købe cykel i udlandet er desuden, at cyklen ikke vil have dansk stelnummer, idet mærkning med stelnummer er et gammel dansk fænomen, som kun få lande delvist har ladet sig inspirere af. Danmark har sin egen lovregulerede stelnummerordning.
 

Stelnummerordningen gør det muligt at finde frem til cyklens ejermand igen, når den er blevet meldt stjålet, og man vurderer, at det også har en forebyggende effekt. Et cykelland som Holland har langt flere cykeltyverier målt pr. cyklist sammenlignet med Danmark, og det kan hænge sammen med, at nummerering der stadig er ret nyt.