Tilmeld dig nyhedsbrev fra Varefakta:
(Klik her, hvis knap ikke virker)
Oversigt

Varefakta

Køb og brug

Nyhedsarkiv

Presse

Information og undervisning

Om Varefakta

Varefakta og din virksomhed

Kontakt

Sitemap

Varefakta in English

Specifikationsskemaer

Varefakta > Nyhedsarkiv > Varefaktas magasin ”Ærlighed” > Producent ser Varefakta som kvalitetsstempelUdskriv side

Bino AmandaVi har valgt at få Varefakta på vores barneseng, fordi vi ved, at børnefamilierne vil have tryghed og sikkerhed. Og det giver Varefakta os, siger producent af børnemøbler, der også ser Varefakta som et signal om kvalitet. Småbørnsforældre bekræfter, at sikkerhed er i fokus.

Af Signe Als Nielsen

En markedsføringsmæssig fordel. Det regner direktør Michael Rønhoff med at høste ved at lade sin barneseng teste og kontrollere af Varefakta.

I dag samarbejder Varefakta med børnemøbelproducenten Bino om at godkende Binos barneseng.

Når Varefakta tjekker og tester sengen, lever den fuldt ud op til de sikkerhedskrav, der fremgår af Varefaktas forskrifter.

”Forbrugerne bliver mere trygge. Og det er en vigtig grund til, at vi i dag har valgt at få Varefakta-mærket på vores børnesenge”, fortsætter Michael Rønhoff.

”Udover at kontrollen giver forbrugerne tryghed ved det produkt, de køber, er en anden fordel, at Varefakta-mærket giver troværdighed for os. Og det signalerer, at det her er et kvalitetsprodukt. Så markedsføringsmæssigt giver Varefakta-logoet også værdi”, siger Michael Rønhoff.

Tager sikkerhed for givet
Og der kan være behov for en let genkendelig sikkerheds blåstempling.

Nicole Vitner fra Vesterbro er mor til en 2-årig dreng. Hun fortæller om sine og mandens overvejelser, da de skulle scanne markedet for børnesenge.

”Vi var måske lidt blåøjede, da vi skulle købe seng til vores barn. Vi gik ikke decideret efter sikkerhedsmærkninger, men blot efter det billigste og gik med på ”kædebølgen” af forældre, der måske vælger lidt i blinde. Vi købte en seng, som vi ikke havde hørt dårligt om, men heller ikke rigtig vidste noget om”.

”Vi stillede ingen spørgsmålstegn ved den seng, vi købte, men gik ud fra, at den var testet. Den har fungeret fint, men måske har vi bare været heldige”.

Tjekker som aldrig før
”Jeg kender virkelig mange forældre, der går ekstremt meget op i at produkterne til deres børn skal være sikre, før de tør købe”, siger Nicole Vitner.

En af de bevidste forbrugere, der har fokus på sikkerhed er Mette Schick, der er folkeskolelærer og mor til en syv måneder gammel dreng.

”Mit krav til en børneseng er, at den er testet og sikkerhedsgodkendt – jeg gik specifikt efter en sikkerhedsgodkendt. Jeg valgte en af de godkendte senge, og så var det også den samme, som min søster havde”, fortæller Mette Schick.

”Det er vigtigt for mig, at sengen er godkendt og anbefalet og jeg googlede meget på ordet ’sikkerhed’, inden jeg købte barneseng”, siger Mette Schick.

Sikkerhed, sikkerhed, sikkerhed
For Christine Andreasen, der har en søn på 7 måneder, er sikkerhed det absolutte kriterium, da hun valgte seng til sin søn.

”Jeg går meget op i sikkerhed og funktionalitet. Jeg ville have en barneseng, som min søn ikke kan hoppe ud af, når han bliver lidt større. Og så må den gerne se lidt smart ud, for udseendet betyder også noget for mig”, siger Christine Andreasen, de udover at være mor, studerer sprogpsykologi på Københavns Universitet.

”Jeg valgte sengen ’Baby Safe’, som jeg fandt via Tænk. Her var også en billig IKEA-seng med i testen, men den købte jeg ikke, fordi de ikke har det bedste ry og så er den meget billig. Jeg tror på, den anden er mere holdbar og er bedre kvalitet”, siger Christine Andreasen.

Michael Rønhoff tilslutter sig:

”Det handler som sagt om at skabe tryghed hos køberne. Men i dag bekymrer mange forældre sig utrolig meget om, hvilken seng, de skal købe. De bruger meget tid på at google, før de tør købe. Og det kan betyde, at vi producenter sælger mindre, hvis vi ikke har deklareret vores produkter ordentligt”.

”Det kan vi lave om på med Varefakta-deklarationen. Men frem for alt gælder det sengens sikkerhed”, siger Michael Rønhoff.

Synligt logo skal tale for sig selv
Bino har planer om at gøre Varefakta-blåstemplingen synlig i markedsføringen.

”Det er helt enkelt. Vi gør Varefaktas logo meget synligt i vores katalog. Og i butikkerne skal der være skilte, der hænger på sengen med logoet og en informationstekst, der er meget synlig”, fortæller Michael Rønhoff.

Hvordan kan man så sørge for, at forældre fremover får fat i de sikre produkter?

Bino mener, at Varefaktas logo er en blåstempling af produktet, så Bino vil lade logoet tale for sig selv, så mærkningen er i øjenhøjde med køberen.

”Det har været og er et godt samarbejde med Varefakta i processen. Sengen er blevet tjekket i et forbrugerlaboratorium. Processen er næsten færdig, nu mangler vi bare at få selve mærkningen på”, siger Michael Rønhoff.

28.06.2013