Tilmeld dig nyhedsbrev fra Varefakta:
(Klik her, hvis knap ikke virker)
Oversigt

Varefakta

Køb og brug

Nyhedsarkiv

Presse

Information og undervisning

Om Varefakta

Varefakta og din virksomhed

Kontakt

Sitemap

Varefakta in English

Specifikationsskemaer

Varefakta > Nyhedsarkiv > Varefaktas magasin ”Ærlighed” > Rema 1000 markedsfører sig benhårdt på VarefaktaUdskriv side

Den norsk-ejede dagligvarekæde mener, at det giver høj tillid hos forbrugerne, at REMA TILBUDSAVIS 3, 22.-28. juni 2014
egen-varer kontrolleres af en uvildig instans.

Af Ib Keld Jensen

“Vi kan jo ikke så godt skrive i deklarationen, at vores private labelvarer er testet og godkendt af Anders Jensen”.

Indkøbsdirektøren hos dagligvarekæden Rema 1000 lader bemærkningen efterfølge af en kort afvæbnende latter, men efterlader samtidig ingen tvivl om alvoren af sit udsagn. Når Rema 1000 siden sommerferien konsekvent har markedsført sig på, at alle kædens egenvarer – de såkaldte private label – er kontrolleret af Varefakta, så hænger det sammen med den troværdighed, det giver deklarationerne, at en uvildig instans har gået dem efter i sømmene.

“Varefakta passer godt ind i vores arbejde med at tilbyde private label af en ordentlig kvalitet. Kunderne skal have tillid til varerne fra os, og de skal være sikre på, at det, der står i deklarationen også svarer præcist til det, der er i varen. Den tryghed får både vi og vores kunder med Varefakta,” siger Anders Jensen.

Mere end loven kræver

Han ser Varefakta som nøglen til brugbar information og hæfter sig ved, at Varefakta i mange tilfælde giver flere oplysninger, end loven kræver.

“Desuden er der mange, der kender Varefakta og ved, at det er kontrol på en objektiv måde.”

Dagligvarebranchen har i de senere år været ramt af en række skandaler, hvor oplysninger i deklarationen har været misvisende. Mest kendt er hestekødsskandalen for et par år siden, hvor der var tale om decideret svindel med oplysningerne. Siden har der været en lang række tilfælde af fejl, hvoraf nogle formentlig kunne være undgået med en systematisk uvildig kontrol. Anders Jensen siger det ikke direkte, men antyder, at der kan ligge et troværdighedsproblem i at virksomheder i de fleste tilfælde selv godkender deres egne deklarationer.

“Der er også tale om, at vi gerne vil differentiere os fra vores konkurrenter, hvoraf nogle har fravalgt at lade sig kontrollere af en uvildig instans”.

Kampagne på ubestemt tid

Kampagnen løber foreløbig på ubestemt tid. Rema samler private label varer i de trykte tilbudsaviser og ledsager med forklaringer om, hvad Varefakta står for sammen med information om betydningen af de begreber man finder i deklarationsoplysningerne. Ifølge Anders Jensen vil kampagnen fortsætte på forskellige platforme, blandt andet også online.

“Det vil ske løbende, når vi synes det passer ind,” siger han.

2014.11.14