Hver tyvende advaret om brandUdskriv side

2006.12.14

Røgalarmerne lever i praksis op til deres formål. Tre ud af 65 adspurgte er blevet advaret om brand, viser rundspørge. Alligevel har hver fjerde slet ingen røgalarm.

Det betaler sig, at forsyne sit hjem med røgalarmer. Det fastslår en rundspørge som Dansk Varefakta Nævn (DVN) har foretaget blandt medlemmerne af sit forbrugerpanel. Fem procent eller en ud af tyve har været ude for at blive advaret om brand af deres røgalarm. Alarmen lever altså i mange tilfælde op til sin fornemste opgave: At advare om fare.

”Selvom undersøgelsen ikke er videnskabelig, så slår den fast, at mange danskere lever med en stor og unødig risiko,” siger direktør i Dansk Varefakta Nævn, Helga Møller, med henvisning til at hver fjerde i undersøgelsen ikke har en røgalarm.

I DVN har man ved arbejdet med Varefakta på røgalarmer konstateret, at brugen af røgalarmer i private hjem generelt er et område, der er dårligt belyst.
”For at få et lille indblik i området, har vi stillet DVN’s forbrugerpanel i alt 10 spørgsmål om røgalarmer og bedt medlemmerne svare, også selvom de ikke har en røgalarm,” siger Helga Møller.

I alt 85 medlemmer af forbrugerpanelet besvarede spørgsmålene, og hver besvarelse repræsenterede en husstand. 21 svarede, at de ingen røgalarm havde.
Ud over spørgsmål om alarmernes alder og hvornår der sidst var skiftet batteri, blev forbrugerpanelet spurgt, hvor længe det var siden, de sidst havde testet deres alarmer. I Varefakta anbefales det, at kontrollere alarmen en gang om ugen, men det er der ikke mange, der gør. I undersøgelsen svarer kun 4, at de har afprøvet deres alarmer inden for de seneste 7 dage, 6 svarer inden for 8-14 dage, 14 svarer inden for 2-4 uger, 11 svarer inden for 1-3 måneder og 37 svarer, at det er mere end 3 måneder siden, de har afprøvet alarmerne.

Dansk Varefakta Nævn anbefaler, at man anvender et kosteskaft til afprøve de alarmer, der sidder for højt til, at man kan nå dem.

Yderligere oplysninger: Akademiingeniør, HD Jens Kristian Weidlich, tlf. 46 30 45 13