Er bananer egentlig gule?Udskriv side

2008.04.08

Medierne interesserer sig ligesom forbrugerne i stigende omfang for, hvad der egentlig står i varedeklarationerne. Det er vi svært tilfredse med.
Også når det sker med et kritisk blik, som da Jyllands-Posten forleden kiggede nærmere på de sorte oliven og fandt ud af, at sorte oliven i virkeligheden er grønne oliven, der er blevet farvet.
Spørgsmålet er imidlertid, om ikke Jyllands-Posten tager munden rigelig fuld denne gang. For efter min bedste overbevisning bliver de grønne oliven altså ikke farvet sorte.
I stedet sker der det, at de grønne oliven iltes kunstigt, hvorved modningen fremskyndes, og olivenerne bliver sorte.

Det er en lignende proces, der sættes i gang med en række andre frugter, vi kender. Bananerne for eksempel. Som mange sikkert ved, er bananerne grønne som en nyudsprungen bøgehæk, når de kommer til landet. Men efter en kunstig behandling på lager med luftarten ethylen modnes de hurtigt og sælges solgule og spiseklare, som bananer skal være.
Ingen vil vel påstå, at bananerne af den grund er blevet farvet gule.

Forskellen er, at olivenerne blegner igen, hvis ikke man gør noget for at holde farven, og derfor tilsætter man en stabilisator betegnet E579.
Nu skal det ikke lyde som om, jeg er utilfreds med Jyllands-Postens artikel om olivenerne, som bredte sig til andre aviser og til de elektroniske medier. Tværtimod.

Det er positivt med debat om, hvad vi kan få ud af varedeklarationerne, så forbrugerne kan få så klar besked som muligt. I dette tilfælde fører det til, at nogle producenter vil give tydeligere information om den proces grønne oliven har været igennem for at blive sorte.

Hvordan det skal formuleres i deklarationen bliver lidt af en udfordring. Skal vi skrive oxiderede oliven? Og forstår alle, hvad det betyder? Eller skal vi skrive oxiderede grønne oliven? Forbrugeren vil sandsynligvis undre sig over, at de så er sorte! – Og sælges oliven i dåser kan forbrugeren ikke se, hvilken farve de pågældende oliven har.

Skal vi kalde de oliven som modnes på træerne over lang tid for “gammeldags modnede” eller måske “traditionelt modnede”? Og hvad med de kunstigt modnede oliven. Hvis de er kunstigt modnede, så er bananerne det jo også, for slet ikke at tale om de kryddersild, der ikke er gammeldags modnede.
Det er ikke så enkelt, vel?