Læs udenpå hvad der er indeniUdskriv side

2009.02.27

På mandag den 2. marts går 118.600 aviser ud til samtlige grundskoler i landet med undervisningsmateriale om varedeklarationer.

Børn i 12-14 års alderen skal lære at læse udenpå, hvad der er indeni, når de er ude at handle. På den måde bliver de bedre i stand til at tage vare på egen sundhed.

Det er baggrunden for, at Dansk Varefakta Nævn har taget initiativ til at sende det første danske undervisningsmateriale om varedeklarationer på gaden efter næsten to års forberedelse.

Materialet tager udgangspunkt i børnenes egen hverdag. Derfor kan de blandt andet regne ud, at det koster 640 hop at forbrænde en flødebolle. De kan også lære om forskellen på at bage en pizza selv og købe den færdig. Finde ud af hvad E-numrene dækker over, hvordan ingredienserne er listet op, og om hvorfor fedt tæller dobbelt.

”Det har været et mål for os at formidle saglig viden om varedeklarationer, sådan at børnene selv kan anvende dem i deres hverdag. Men vi har meget bevidst forsøgt at styre uden om løftede pegefingre.

Børnene skal lære selv at tage stilling,” siger Helga Møller, direktør i Dansk Varefakta Nævn.
En undersøgelse fra sidste år viste, at blot fire procent af voksne danskere har lært om varedeklarationer i deres egen skoletid.

”Deklarationerne er en guldgrube af viden, som alle forbrugere kunne have glæde af, men som få kan anvende i praksis. Det skal vi have lavet om på, og dette er første skridt,” siger Helga Møller.

Nærmere oplysninger hos
Pressekontakt, journalist Ib Keld Jensen 2237 6122 el. 3582 6052 –
ikj@congohuset.dk

Eller direktør Helga Møller, Dansk Varefakta Nævn, 4042 7909 hm@varefakta.dk.

Materialet er sponsoreret af Undervisningsministeriets Tips- og Lottomidler, De Samvirkende Købmænd, DI Fødevarer, Nordea-fonden og Landbrugsraadet. Sponsorerne har ikke haft indflydelse på det færdige produkt, der ene og alene er Dansk Varefakta Nævns ansvar