Let at tjekke saltindholdUdskriv side

Flere medier har i løbet af i dag bragt historien om, at salt truer vores helbred.

I den forbindelse kommer det til at fremstå som om, det er vanskeligt at finde ud af, hvor meget salt, der er i en fødevare. Men det er en sandhed med modifikationer.

I den seneste snes år har samtlige fødevarer med Varefakta konsekvent angivet saltindhold i gram pr. 100 gram, hvis saltindholdet er et gram eller derover. Det gælder for alle forarbejdede fødevarer.

Det betyder, at en pose peanuts på 200 gram, som typisk kan indeholde 1,5 gram salt pr. 100 gram, i alt indeholder 3 gram salt. Sværere er regnestykket altså heller ikke.

“Det er korrekt, som det er fremført i løbet af dagen, at der ikke er regler for, at mængden af salt skal fremgå af varedeklarationen. Og det kunne helt sikkert være en god idé at indføre et generelt krav om, at salt i fødevarer bliver angivet som “saltindhold” pr. 100 gram,” mener direktør Helga Møller, Dansk Varefakta Nævn, der tilføjer:

“Men idéen om at indføre endnu et mærke, som specielt oplyser om salt, er betænkelig og bør overvejes grundigt. I forvejen er fødevareområdet belastet af en jungle af fødevaremærker, og vi er allerede ved at nå et punkt, hvor forbrugeren ikke kan se skoven for bare træer,” siger Helga Møller.

Ring direkte til Helga Møller for nærmere oplysninger på telefon 4630 4511.

For yderligere information kontakt:

Helga Møller
Telefon: 4630 4511
E-mail: hm@varefakta.dk

Meddelelsen er udsendt af:

Dansk Varefakta Nævn
4000 Roskilde