God idé at kræve sikkerhedstest af børneprodukterUdskriv side

Flere medier bl.a. Politiken har viderebragt oplysninger fra vores pressemeddelelse forleden, om at der er mange sikkerhedsfarlige børneprodukter på det danske marked.

Artiklerne har taget afsæt i et konkret tilfælde, hvor DVN blev kontaktet af en importør af suttekæder. Importøren bad DVN om hjælp til at afkode de medfølgende oplysninger. Det var i den forbindelse vi blev opmærksom på, at træsuttekæderne var behandlet med nervegas for at forhindre termitangreb.

Efter vores oplysninger undlod importøren herefter at importere suttekæderne.

I dette tilfælde tog importøren altså sin forpligtelse til at undersøge produktsikkerheden alvorligt.
“Vores oplevelse er, at ikke alle importører er lige så omhyggelige. Derfor vurderer vi, at der slipper mange børneprodukter ind i landet, som ikke er sikkerhedstestet. Det, mener vi, er betænkeligt,” siger Helga Møller, der er direktør i Dansk Varefakta Nævn.

Man kan teste efter både europæiske standarder og danske regler, der oftest er lidt skrappere. Alle børneprodukter med Varefakta er sikkerhedstestet, og derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen og Komiteen til Sundhedsoplysning, at man køber børneprodukter med Varefakta.

“Men det kræver, at producenten er villig til at betale for en sikkerhedstest, og det er ikke altid tilfældet. Derfor er det langt fra alle produkter, der har Varefakta. Desuden dumper nogle produkter i vores sikkerhedstest, og de kan derfor ikke få Varefakta, med mindre de bliver ændret. Enkelte gange sendes produkterne imidlertid ud på det danske marked, selvom de er dumpet i vores sikkerhedstest,” siger Helga Møller.

“Det ser vi som et problem, og derfor hilser vi en debat velkommen om krav til sikkerhedsgodkendelse af børneprodukter.”

Nærmere oplysninger hos direktør Helga Møller på 4630 4500.
2009.09.09