Hule løfter om slankende fødevarerUdskriv side

Julen er overstået, hvilket betyder farvel til fedt og sukker og goddag til en sundere livsstil. Mange danskere bevæger sig derfor ud på slankemarkedet i årets første måneder i jagten på en lavere vægt.

En uoverskuelig jungle: På mange varer i supermarkeder kan man læse, at varen er sukkerfri, indeholder mindre fedt, er let eller light, og nogle opfatter måske produkterne som slankende. Men hvad skal man vælge, når man vil tabe sig?

”Det er noget sludder at tale om slankeprodukter,” fortæller fødevarekonsulent Pernille Larsen fra Varefakta:
”Alle fødevarer indeholder kalorier og kan derfor bidrage til, at folk tager på. Hvor mange kalorier er så spørgsmålet. Ser vi på fødevarerne, skal de have en varedeklaration, som bl.a. indeholder en ingrediensliste, så man kan se, hvad varen består af. Hvis fødevaren eksempelvis bryster sig af at være reduceret for enten fedt eller sukker, være let eller light, skal den også have næringsdeklaration, hvor man kan se den samlede mængde af fx kalorier og fedt.”

Større forvirring
De mange informationer, som nogle emballager er fulde af, kan skabe mere forvirring end indblik i, hvordan man taber sig på en god måde.  Det gælder de anprisninger, som nogle emballager er fulde af. Hos Varefakta opfordrer man forbrugerne til at holde sig til varedeklarationer og produkter med næringsdeklarationer:
”De mange anprisninger på fødevarer kan være med til at skabe stor forvirring og spænde ben for vægttabet ,” udtaler Pernille Larsen fra Varefakta, der peger på det grundlæggende forhold, at hvis man vil tabe sig, skal man forbrænde flere kalorier, end man indtager, og derfor nytter det heller ikke at spise mere af en vare, der er reduceret for fedt – som mange har en tendens til.

Sukker
Og hun peger på en af de mange faldgruber, som området indeholder: ”Desværre ser vi, at et produkt, der roser sig af at have et lavt fedtindhold, til gengæld kan indeholde store mængder sukker. Samtidig kan produkter med mange fibre også indeholde en del fedt. Ved at læse varedeklaration og næringsdeklaration får man helt klart at vide, hvad produktet indeholder – og ikke indeholder”.

I sidste ende er det de forbrugere, der er bedst til at læse varedeklarationer, der har bedst mulighed for at finde hoved og hale i de mange forskellige produkter. Og som har størst chance for at opnå det ønskede vægttab.

Varefakta – sikkerhed for de rigtige valg
Varefakta udarbejder og kontrollerer varedeklarationer, så forbrugerne kan være sikre på, hvad de køber; stikprøvekontrollerede produkter bærer det trekantede logo og ordet ’Kontrolleret’.

Korrekte deklarationer udarbejdet af en uvildig enhed er også vigtige for detailhandlen; målet er at skabe en tillidsfuld dialog mellem butikkerne og forbrugerne.

På fødevareområdet udarbejder Varefakta over 3.000 kontrollerede deklarationer for bl.a. flere af de store supermarkedskæder.

På nonfoodområdet deklarerer Varefakta produkter inden for bl.a. vaske- og rengøringsmidler, cykellåse og børneudstyr.
Kontaktinformation:
Yderligere oplysninger hos Pernille Larsen, Varefakta, pl@varefakta.dk, tlf. 4630 4500

2012.01.19