Stor forskel på cykellygterUdskriv side

Logo

Stadig flere danskere foretrækker cyklen som transportmiddel, men ikke mange har styr på reglerne for lys og lygter. Vælger man cykellygter, der er Varefakta-mærket, er man dog både sikker i trafikken og i loven.

Ca. 50 cyklister bliver hvert år dræbt i trafikken, og hvis det tal skal falde, er det helt afgørende, at cyklisterne sikrer sig, at lygterne overholder lovgivningen. Og det kan godt være en lidt speget affære, forklarer Jens Kristian Weidlich fra Varefakta. Han udarbejder varedeklarationer for cykellygter på det danske marked:

”Det trekantede Varefakta-logo er en garanti for, at lygterne har været kvalitetstjekket, og fortsat bliver det. Det kan være svært for forbrugeren at se, om man står med en lygte, der let går i stykker eller om lysstyrken hurtigt aftager. Derfor er det en stor fordel for forbrugerne at kigge efter Varefakta-mærket”, forklarer han.

Sådan virker dine cykellygter korrekt
”En forlygte skal lyse lige frem med mindst 4 candela i lysstyrke, som er en enhed, der angiver vores evne til at se lys. En baglygte skal lyse lige bagud med 2 candela – begge lygter skal blinke mindst 120 gange i minuttet, hvis de ikke lyser konstant. Derudover skal lygterne også være synlige fra siden. Lygterne skal kunne ses på 300 meters afstand. Desuden tjekker Varefakta om batteriet er holdbart, og at lygterne ikke går let i stykker”, forklarer Jens Kristian Weidlich.

Langt fra alle lygter lever op til loven
Det er langt fra alle cykellygter, der lever op til lovens krav, og i praksis er det svært for færdselspolitiet at håndhæve loven. Bl.a. har der været stor kritik af de billige elastik-cykellygter, hvor lysstyrken ofte aftager med 75 pct. inden for den først time i brug, samtidig med at de hænger og dingler nedad, og dermed næppe kan ses på de lovpligtige 300 meters afstand. Trafikstyrelsen har i øjeblikket et nyt forslag i høring, der vil gøre elastiklygterne ulovlige. Dermed bliver det endnu mere vigtigt for forbrugerne at købe de rigtige lygter.

Læs også “Hvilken type lygte har du brug for”
2012.02.01