Kommentar til artikel i 24TimerUdskriv side

KOMMENTAR TIL ARTIKEL Nøglehuls-fup i gratisavisen 24Timer den 20. september

I 24Timer kunne man den 20. september læse, at to varianter fuldkornssnacks fra REMA 1000 fejlagtigt var mærket med Nøglehul og Fuldkornsmærke.

Varerne bærer også Varefakta.

Hovedingredienserne i disse snacks er fuldkornsmajsmel og fuldkornshvedemel, og snacksene er derfor ikke chips, som pr. definition er fremstillet af kartofler.

Snacks er i Gastronomisk leksikon defineret som ”en lille portion mad indtaget mellem måltiderne” – og dækker dermed meget bredt.

De omtalte REMA 1000 snacks er p.g.a. et meget lavt vandindhold kategoriseret i gruppen knækbrød og skorper. Da snacksene lever op til kriterierne for Nøglehul i denne gruppe og også opfylder kriterierne for Fuldkornsmærket, er de forsynet med begge mærker og signalerer derfor et sundere produkt.

Varefakta har efter samråd med Fødevarestyrelsen, kategoriseret fuldkornssnacksene i kategorien knækbrød og skorper. REMA 1000 og Varefakta har altså handlet i god tro.

Fødevarestyrelsen vedstår, at kategoriseringen er sket i samråd med dem. Nu siger de imidlertid, at de ikke blev informeret godt nok om, hvordan produkterne skulle markedsføres – og når de markedsføres som chips – de sælges i poser, der til forveksling ligner chipsposer og står på hylderne med chips i butikkerne – kan de ikke få hverken Nøglehul eller Fuldkornsmærke. Det er ikke vores opfattelse, at Fødevarestyrelsen er mangelfuldt informeret.

“Vi synes det er ærgerligt, at Rema 1000 på denne måde bliver hængt ud, når de har fulgt alle regler, fået grønt lys af myndighederne og tilmed har lanceret et produkt, der er betydeligt sundere end mange tilsvarende produkter,” siger direktør for Varefakta, Helga Møller.