Forkert mærkning koster dansk virksomhed millionbødeUdskriv side

Juicebrik

skriver TV2 øst i følge Food Supply

En juiceproducent fra Sorø havde blandet æblejuice i frugtkoncentrater uden at oplyse det i deklarationen. Det koster virksomheden i alt 11 mio. kroner og betinget fængsel til direktøren.

Af Ib Keld Jensen

Det kan være dyrt at give forkerte oplysninger i varedeklarationen. Det måtte Sunprojuice.dk fra Sorø sande tirsdag i denne uge, da byretten i Næstved idømte virksomheden en opsigtsvækkende hård dom.

Sunprojuice.dk var anklaget for i perioden 2004-2008 at have blandet 20 til 40 procent æblejuice i frugtkoncentrater med blåbær, tranebær eller hindbær uden at oplyse om det i varedeklarationen. Sorø-producenten blev idømt en bøde på seks millioner kroner, og retten bestemte samtidig, at virksomheden skal have konfiskeret en anslået fortjeneste på fem millioner kroner.

Dommen indeholdt desuden en betinget fængselsdom på fire måneder til den tidligere direktør. Anklager Rachid Elkott er godt tilfreds med resultatet.

”Vi mener, den er et godt signal til fødevarevirksomhederne om, at selv om der ikke er tale om sundhedsfare, så har overtrædelse af reglerne altså konsekvenser,” siger Rachid Elkott fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi til tv-stationen TV2 Øst.

Adm. direktør i Sunprojuice.dk, Erik Würtz Knudsen, mener byretten har misforstået sagen, og at dommen derfor slet ikke står mål med virkeligheden. Det oplyser han til TV2 Øst, hvor han samtidig slår fast, at dommen vil blive anket til landsretten. Hvis landsretten når frem til samme konklusion, må virksomheden lukke, forudser han.

I en kommentar til dommen siger Varefaktas direktør Helga Møller, at det efterhånden må stå klart, at både producenter og detailhandel står sig bedst ved, at have en uvildig instans inde over, som kan kontrollere at indhold og deklaration stemmer overens.

”Forbrugernes tillid undermineres af sager som disse, og tilliden kan kun genskabes med uvildig kontrol,” fastslår hun.

Helga Møller hæfter sig ved, at dommen er hård, selvom den fejlagtige mærkning ikke har haft sundhedsskadelige konsekvenser.