Undersøgelse: Forbrugerne føler sig ofte snydt af emballagenUdskriv side

Mere end hver fjerde forbrugere oplever jævnligt at blive snydt af at fødevareemballagen lover mere end indholdet kan leve op til, viser ny undersøgelse Forbrugerrådet har foretaget for Varefakta. Kun få er aldrig blevet snydt.

Danske forbrugere føler sig jævnligt snydt af emballagen, når de køber mad og drikke.

Det er konklusionen i en ny undersøgelse, som Forbrugerrådet har foretaget for Varefakta. Mere end hver fjerde forbruger – eller helt præcist 27 procent – siger, at de jævnligt føler sig snydt af emballagen. Dertil kommer, at to ud af tre forbrugere siger, at de mindst en gang har følt sig snydt af især illustrationerne på emballagen.

“Vi oplever det som et ganske stort tal. Der bør ikke herske tvivl om, at alle oplysninger bør være korrekte, og når så mange forbrugere oplever, at det ikke altid er tilfældet, så bør det give stof til eftertanke hos både producenter og i dagligvarehandlen,” siger Varefaktas direktør Helga Møller.

Forbrugerne i undersøgelsen føler sig især snydt af illustrationer og billeder på emballagen, hvor næsten tre ud af fire har haft dårlige oplevelser.

“Vi støder jævnligt på misvisende illustrationer. For eksempel billeder af indbydende friske jordbær i et produkt, hvor der måske er tilsat lidt ekstrakt. Eller det kan være produkter, der sælges, som om de er fremstillet efter en gammeldags mormor-opskrift, men hvor et nærmere eftersyn viser, at der er tilsat en  række tilsætningsstoffer, som næppe var kendt i gamle dage. Derfor er det ikke så overraskende, at forbrugerne kan have den oplevelse,” siger Helga Møller.

Hun mener, at episoder som for eksempel hestekødsskandalen, hvor der var decideret forkerte oplysninger i deklarationerne, har gjort forbrugerne mere skeptiske.

“Det er ikke ualmindeligt, at producenterne kontrollerer sig selv, og derfor kan der let opstå fejl. Det kræver som bekendt en høj moral at sælge elastik i metermål, og det kan være fristende at bøje reglerne til egen fordel. Dertil kommer, at mange producenter ikke har den nødvendige ekspertise på mærkningsområdet, fordi de måske ikke beskæftiger sig med reglerne i det daglige. Det ser vi jævnligt eksempler på.”

Kun 16 procent mener aldrig at have oplevet at føle sig snydt af emballagen.
Undersøgelsen er gennemført i december 2013. Forbrugerpanelet består af 2316 paneldeltagere over 18 år. Resultaterne er baseret på svar fra 986 respondenter, hvilket giver en svarprocent på 43 %. Data er vægtet i forhold til køn og uddannelsesniveau .

Links til filer:
Undersøgelse Forbrugerne føler sig ofte snydt af emballagen.pdf

Artikel på dr.dk : http://www.dr.dk/Nyheder/Levnu/Godmad/Artikler/2014/0121155209.htm