Stikprøve viste fejl i hver anden webdeklaration

Standardiseringsorganisation undersøgte 50 fødevarer og konkluderer, at fejl i allergenoplysninger, næringsdeklarationer og ingredienslister slap ud til forbrugerne i 48 procent af varerne, skriver Retailnews. Fejlene kan ikke ske for Varefakta-kunder.

Af Ib Keld Jensen

I en stikprøveundersøgelse har standardiseringsvirksomheden GS1 sammenholdt emballageoplysningerne på 50 fødevarer med de oplysninger leverandørerne selv har indberettet digitalt. I 48 procent af varerne  i webdeklarationer var der uoverensstemmelser. Det skriver Retailnews.

Undersøgelsen viste fejl eller mangler ved informationer om allergener på otte procent af fødevarerne, hvilket kan være alvorligt for allergikere

Desuden havde 36 procent af produkterne fejl i næringsindhold og 32 procent i ingredienser, viste stikprøveundersøgelsen fra GS1.

Men denne type fejl vil ikke kunne opstå med fødevarer, som Varefakta deklarerer, forklarer fødevarekonsulent Maria Frank.

Dels kontrollerer Varefakta oplysningerne fra leverandørerne grundigt, dels sammenholder konsulenterne oplysninger på emballagen med de oplysninger, der lægges på hjemmesiden i en Varefakta-kundes webshop.

“Vi tager ganske enkelt et screenshot af deklarationsoplysningerne i webshoppen og sammenholder oplysningerne med på den fysiske emballage, for at sikre at der er fuld overensstemmelse.”

 

Ens regler på webshop

Når forbrugeren køber en vare i supermarkedet skal varens emballage være mærket korrekt, da alle obligatoriske mærkningsoplysninger skal være tilgængelige i købsøjeblikket. Når forbrugeren handler i en webshop på nettet, gælder den samme regel. Her er købsøjeblikket inden købet afsluttes.

“Derfor er det vigtigt, at de obligatoriske mærkningsoplysninger, som i et almindeligt supermarked ville figurere på selve emballagen, er anført korrekt for varen på webshoppen. Undtaget er dog information om holdbarhedsdato og lot-nummeret, der identificerer et bestemt fødevareparti, da disse informationer ikke kan gives før forbrugeren står med et konkret produkt. De skal selvfølgelig fremgå af den fysiske emballage,” fortæller Maria Frank

Varefakta kan hjælpe med at tjekke om de informationer, der er givet på en webshop er korrekte i henhold til lovgivning, og at alle obligatoriske oplysninger er anført. Derudover kan Varefakta tjekke at markedsføringstekst eller lignende, anført i forbindelse med varen på webshoppen, er i overensstemmelse med lovgivningen. Eksempelvis om teksten lever op til kravene i anprisningsforordningen.

Artiklen fra Retailnews kan læses hér:

https://www.retailnews.dk/announcement/view/81233/mange_ukorrekte_informationer_nar_ud_til_den_digitale_forbruger