Ny direktør

Varefakta skal nå ud til flere forbrugere

Missionen er klar for Heidi Søsted, der overtager roret i Danmarks største mærkningsvirksomhed. Flere forbrugere skal række ud efter varer med det tre-kantede Varefakta-logo, når de handler ind.

Den ny direktør ankommer med en solid bagage i form af stor faglig indsigt, ledelsesmæssig erfaring og et omfangsrigt idékatalog.

Flere varer skal have Varefakta, og flere forbrugere skal kende til og efterspørge varer, der er kontrollerede, og holder hvad de lover. Sådan lyder den første programerklæring fra Varefaktas nye direktør, Heidi Søsted, der 1. april tager over efter Helga Møller.

Det er en erfaren leder med stor faglig pondus, som Varefaktas bestyrelse har udpeget til ny direktør. Den 48-årige Heidi Søsted kommer fra en stilling som valgt forbundssekretær i Serviceforbundet efter i en årrække at have ledet Videncenter for frisører og kosmetikere, som hun selv grundlagde på hudafdelingen på Gentofte Hospital.

Heidi Søsted er oprindelig uddannet farmaceut fra Københavns Universitet og må anses som en af landets førende eksperter inden for ingredienser i kosmetik, som også er emnet for hendes phd.

Dertil kommer ansættelser som sundhedspolitisk medarbejder i Forbrugerområdet ad to omgange.

Foruden erfaring med fagpolitisk arbejde på såvel dansk som europæisk plan kommer Heidi Søsted med mere end 10 års ledererfaring og en mini MBA i organisation og ledelse.

”Jeg er utrolig glad for, at vi har ansat en ildsjæl, der er særdeles vidende på netop de områder, som er vigtige for Varefakta. Samtidig er Heidi Søsted et meget sympatisk menneske, der vil forstå at værdsætte medarbejdernes engagement, og ikke mindst kan vurdere kundernes behov ” siger Varefaktas bestyrelsesformand Annette Kreiner, der konstaterer, at Heidi Søsted har en særdeles stærk og relevant baggrund til at videreudvikle selskabet.

Vil øge forbrugernes efterspørgsel

Den ny direktør har en klar mission og et righoldigt idékatalog med i tasken allerede fra første arbejdsdag.

”Jeg ser gerne, at mange flere forbrugere bliver bevidste om, at varer med Varefakta holder hvad de lover,” siger Varefaktas nye direktør Heidi Søsted, der både vil udbygge Varefaktas position på områder, hvor Varefakta allerede står stærkt og etablere sig på andre områder, som ikke har haft Varefaktas primære fokus.

”Varefakta er allerede i dag etableret som en stærk uafhængig aktør på dagligvareområdet, men jeg tror på, at vi kan fylde fødevareområdet endnu bedre ud.

Varefaktas styrke er, at vi er specialiserede inden for kvalitetskontrol og mærkning. Vi har ethundrede procent fokus på at følge med i lovgivningen, som vi kender ned i mindste detalje,” siger Heidi Søsted.

Hun peger på, at Varefaktas konstruktion som selvejende institution er idéel for Varefaktas kunder blandt producenter, leverandører og detailhandel.

”Som virksomhed skal vi ikke skabe noget overskud. Vi er dybest set sat i verden for kundernes og for forbrugernes skyld.”

På samme måde har den nye direktør også planer om at nå flere nye forbrugere inden for eksisterende segmenter.

”Varefakta har et godt samarbejde med førende mærker inden for for eksempel tankstationer og dagligvarer på nettet, og jeg tror på muligheden for at indlede samarbejde med lignende aktører.”

Heidi Søsted vurderer, at der ligger et endnu uudnyttet potentiale for deklarationer på nettet.

”Der er næppe tvivl om, at vi kommer til at se en fortsat øget internethandel fremover. Men det kan være vanskeligt at bedømme kvaliteten på for eksempel legetøj og tekniske produkter. Her vil det være til stor fordel for både forbrugere og producenter, hvis man kan se, at Varefakta har testet produkterne på forhånd, så man ved, at de rent faktisk kan holde til, at man taber dem på gulvet.”

Forøget fokus på Norge og Sverige

Varefakta har via samarbejdet med blandt andre Rema 1000 haft et ben solidt plantet i det norske mærkningsmarked. Også i Sverige har Varefakta en fod i døren.

”Jeg vil arbejde for, at udbygge Varefaktas position som den førende mærkningsvirksomhed, ikke bare i Danmark, men i hele Skandinavien.”

Heidi Søsted understreger, at selvom hun har mange idéer til Varefaktas udvikling, og til hvordan det kan foregå, så skal den egentlige vækstplan for virksomheden lægges i et tæt samarbejde med bestyrelsen og efter samtaler med Varefaktas 17 medarbejdere.

”Og så er det vigtigt for mig at understrege, at jeg vil tage udgangspunkt i kundernes behov og deres perspektiv samtidig med, at vi skal have flere ærlige varer ud til forbrugerne. Noget af det første, jeg vil gøre, er at tage rundt og besøge Varefaktas kunder for at få en fornemmelse af, hvordan vi bedst lever op til deres forventninger.”

Med sin baggrund som farmaceut er der et område, som frister Heidi Søsted særligt.

”For mig er det en drøm, at vi kommer ind på lægemiddelområdet, herunder også naturlægemidler og kosttilskud. Der findes rigtig mange allergikere, som har behov for præcis og uafhængig kontrolleret information om produkterne.”

Først valgte kvinde

Heidi Søsted er den første valgte kvindelige forbundssekretær i det mere end 100 år gamle Serviceforbundet, der organiserer blandt andet ejendomsfunktionærer og frisører. Blandt medlemmerne er Heidi Søsted kendt for ind i mellem at have markante holdninger.

”Og det vil jeg sikkert også have på mærkningsområdet. Når først jeg får lovgivningen helt tæt ind på kroppen, så er der helt sikkert noget, jeg kunne tænke mig at lave om,” smiler hun og har allerede et bud på et område, hvor hun gerne så lovgivningen styrket.

”Hvis det stod til mig, var der en del farvestoffer, der slet ikke hører hjemme i fødevarer til mennesker eller dyr, fordi de kan være allergifremkaldende,” siger hun.

Netop dyrefoder er et område, som Heidi Søsted vil ofre særlig opmærksomhed.

Hjemme i baghaven i Charlottenlund har hun fire høns, som hun ’går og snakker med’.

Hjemmet deler hun med samleveren Jacob Frost, der er civilingeniør, phd, og Victor, 6, Vitus, 8, bonusdatteren Celine, 11, og Josephine på 20.

Fakta om Varefakta-direktør Heidi Søsted :

Ansættelser

2002 – 2013 Ph.d.-studerende og stifter af Videncenter for Frisører og Kosmetikere,

Gentofte Hospital. Forskningsansvarlig, daglig leder, økonomisk

ansvarlig. Ekspert i ingredienser i kosmetik. Ph.d.-vejleder.

1998 – 2002 Sundhedspolitiskmedarbejder i Forbrugerrådet. Erfaring med samarbejde med Centraladministrationen, Dansk Standard, Europæiske standarder (CEN), EU Kommissionen og EU Parlamentet. Har lavet standarder for legetøj, kemiske analysemetoder til
kemiske stoffer i legetøj, kondomer, olielamper og sutter.

Organisatorisk erfaring

2016 – Bestyrelsesmedlem i Landsorganisationen Danmarks (LO) hovedbestyrelse.

2014 – Fuldtids forbundssekretær i Serviceforbundet. Medlem af daglig ledelse.

Uddannelse

2014 Mini MBA i organisation og ledelse, Probana Business School. Fokus på anerkendende og støttende ledelsesstil.

2006-2013 Løbende lederuddannelse igennem Region Hovedstaden.

2007 Ph.d. Klinisk linie. Københavns Universitet. ”Kontakt allergi overfor
hårfarveingredienser”.

1995 Cand.pharm. Københavns Universitet.

1988 Matematisk/naturfaglig student. Næstved Gymnasium.