2 år ago

Min største sejr er, at vi er her endnu

Efter 25 år som Varefaktas direktør har Helga Møller valgt at gå fra borde. Hun efterlader sig det bedste regnskab i mærkningsvirksomhedens historie, men kontrasten til hendes egen start er til at få øje på. Som ny direktør blev hendes første gerning akut at skaffe penge til medarbejdernes løn.

Af Ib Keld Jensen

For en virksomhed med 60 år på bagen, kan det synes selvfølgeligt, at man også er her i morgen, i overmorgen og dagen efter igen. Og i en tid hvor det går bedre for Varefakta end nogensinde, kan det synes helt overflødigt at tale bål og brand.

Men når Helga Møller den 31. marts for sidste gang starter bilen for at køre hjem til Sorø fra kontoret i Roskilde, sker det med en klar overbevisning om, at hendes største succes i de 25 år netop er Varefaktas fortsatte eksistens.

”Jeg er ikke i tvivl om, at det faktum, at er vi er her endnu, er min største succes. ”

Og man kan roligt tale om en brat opvågnen. Efter et par uger i direktørstolen tilbage i 1992 stod det klart, at der ikke var penge i kassen til at betale hverken medarbejdernes eller hendes egen løn til den første.

Da lynet slog ned

Dengang var Varefakta stærkt afhængig af et stort offentligt tilskud, så sammen med daværende bestyrelsesformand Steffen Gulmann fik hun sat et møde i stand i Erhvervsministeriet.

”Heldigvis lykkedes det at overbevise ministeriet om, at hvis blot vi fik fremrykket nogle udbetalinger, skulle vi nok komme godt ud på den anden side.”

Resultatet blev, at medarbejderne fik deres løn, og det har de gjort hver eneste måned siden da.

Men det betyder ikke, at tilværelsen har været en dans på roser. Så langt fra.

Varefakta var på sit højeste, da lynet slog ned bogstaveligt talt fra en klar himmel. Den 7. juni 2010 ringede kvalitetschef Jørgen Bentzen fra Dansk Supermarked.

”Han sagde, at Varefakta ikke længere skulle være en del af Dansk Supermarkeds mærkning. Eftersom Dansk Supermarked var vores største kunde, var det noget nær en katastrofe i sig selv. For at gør ondt værre mistede vi vores næststørste kunde, Energistyrelsen, et halvt år senere. Dengang var der ingen garanti for, at vi kunne klare skærene.”

Imponeret af medarbejderne

Specielt tabet af Dansk Supermarked krævede hurtig handling og Helga Møller murede sig inde på sit kontor i to uger for at finde løsninger.

”Jeg er stadig den dag i dag imponeret over medarbejderne. I løbet af de to uger, var der ikke en eneste, der bankede på min dør for at høre om sine egne muligheder for at bevare jobbet. Jeg fik fuldstændig arbejdsro trods alt det, der var på spil. Den 23. juni 2010 var store fyringsdag.”

Medarbejderstaben gik fra 19 til 12 denne Sankt Hansaftens dag lige inden sommerferien. Af de tilbageblevne indvilgede nogle i at gå på nedsat tid og nedsat løn, herunder Helga Møller selv.

Det skulle siden vise sig at være en klog disposition, for efterhånden som skuden langsomt men sikkert blev vendt, kunne medarbejderne efterhånden vende tilbage på fuld tid, selvom Varefakta måtte igennem både en flytning og endnu en fyringsrunde i 2012, så man kom helt ned på syv medarbejdere.

Største overskud nogensinde

Et af vendepunkterne blev, da bestyrelsen besluttede at tillade Varefakta også at udarbejde deklarationer uden selve Varefaktas flagskib, der indebærer logo og tilbagevendende stikprøvekontrol. Et andet af de større vendepunkter blev, da Varefakta i 2014 indgik samarbejdsaftale med en britisk mærkningsvirksomhed. Aftalen satte Varefakta i stand til at levere deklarationer, som lever op til myndighedskravene i ikke mindre end 80 lande.

”Vi fik et par henvendelser fra danske virksomheder om at levere deklarationer til udlandet og indså hurtigt, at her var der muligvis et nyt marked.”

Og den iagttagelse skulle vise sig at være rigtig. I løbet af to år er omsætningen på udenlandsk deklareringsarbejde vokset så hurtigt, at det i dag udgør næsten en tredjedel af Varefaktas omsætning på 10 mio. kroner.

Overskuddet i 2016 er med 1,4 mio. kroner det største i Varefaktas 60-årige historie, og Varefakta beskæftiger i dag 17 medarbejdere.

”Det føles selvfølgelig godt at kunne aflevere en sund virksomhed. Det skyldes i høj grad en dedikeret medarbejderstab, som sætter en ære i at levere arbejde af høj faglig kvalitet. Det er helt afgørende for den troværdighed, som en virksomhed som Varefakta lever af”.

Blåstemplet af Fødevarestyrelsen

Varefakta var ved Helga Møllers ansættelse afhængig af tilskud fra staten med op til 50 procent. Gradvist er Varefakta overgået til fuld indtægtsdækket virksomhed, og i indeværende år er tilskuddet helt faldet bort.

”Vi er ikke længere økonomisk afhængige af tilskuddet. Når jeg alligevel mener, at vi fortsat bør have plads på Finansloven, hænger det sammen med, at det medfører en blåstempling af virksomheden, som vi nødig vil være foruden, ikke mindst fordi vi løser en række samfundsnyttige opgaver, som ikke er rentable for os, men er vigtige for samfundet,” siger Helga Møller og nævner udarbejdelse af forskriften for baneseler som eksempel. Eksempelvis er det kun i Danmark, at børn sover ude, hvilket stiller særlige krav til barneseler og andet udstyr. For barneseler gælder f.eks, at de kan fastgøres i barnevognen, så man trygt kan lade barnet sove ude.

Den officielle blåstempling kom i 2016 efter tre et halvt års forhandling, da Varefakta indgik samarbejde med Fødevarestyrelsen, som fritager deklarationer fra Varefakta fra Styrelsens kontrol af mærkning. I praksis betyder det, at Styrelsens kontrollanter ser bort fra varer med Varefakta, når de kontrollerer mærkning i detailhandelens fødevarebutikker. Varefaktas arbejde på mærkningsområdet holder en så høj kvalitet, at myndighederne hellere bruger kræfterne andre steder, hvor viden og troværdighed ikke holder samme niveau.

”Det er måske den vigtigste milepæl i min tid som direktør,” siger Helga Møller. 

Ville lære danskerne at forstå en deklaration

En af Helga Møllers vigtigste mærkesager har været, at lære danskerne at læse og forstå en varedeklaration, så flest mulige kan få gavn af de mange nyttige oplysninger, der faktisk fås i deklarationen.

”Det har været en af mine kæpheste helt fra start,” betoner Helga Møller, der via kontakter i EU helt tilbage i 1996 fik finansieret en millionkampagne, som indebar en landsdækkende omdeling af en informationspjece om mærkning til samtlige danske husstande. Indsatsen har været fortløbende, men det er værd at nævne en undervisningsavis om mærkning til samtlige grundskoler i 2009 og et internetbaseret læringsspil ’Bagsiden tur-retur’ i 2011, som begge blev fuldt finansieret af fondsmidler.

Foruden en sund virksomhed forlader Helga Møller en virksomhed, der i dag tæller nogle af de toneangivende aktører i dagligvarebranchen. Det gælder for eksempel Rema 1000 i både Norge og Danmark. Rema 1000 har brugt Varefakta siden 2007 og er som brand kun overgået af Lego. En anden fremadstormende kunde er Nemlig.com, ligesom Circle K og Netto International, der var med til at sætte gang i deklarationer til udlandet også bør nævnes.

Andre opgaver venter

Helga Møller siger, at det bedste ved at være hos Varefakta har været at arbejde sammen med så dygtige og engagerede mennesker.

”Man kan blive helt fascineret af de meget nørdede diskussioner ofte om små detaljer, der til stadighed finder sted – og med eksperter indenfor både fødevarer og nonfood, kan man få svar på næsten ethvert spørgsmål.”

Helga Møller regner ikke med at slutte det aktive arbejdsliv, men har tanker om at gå i gang med andre opgaver. Blandt andet bestod hun for et par år siden bestyrelsesuddannelsen på CBS.

”Så hvem ved – måske kan jeg gøre fyldest i en bestyrelse eller to,” slutter Helga Møller.

Modtager du vores nyhedsbrev?

Modtager du vores nyhedsbrev?

Hold dig opdateret - få gode råd, nyheder og information direkte i din indbakke.

Newsletter Form

Sommertid betyder ferietid, der kan derfor forekomme forlænget svartid på henvendelser til Varefakta i perioden fra man. d. 15 juli til og med fre. d. 9 august.

Due to summer holidays there will likely be a delay in responses from Varefakta from Monday the 15th of July to Friday the 09th of August.