Bliv klogere på brugen af skønhedsanprisninger

Af Camilla Andersen.

Beauty claims er rene skønhedsanprisninger, der udelukkende siger noget om et produkts egenskaber på fx hudens skønhed. Det kunne fx være “Færre rynker” eller “Gør din hud smuk”.

Beauty claims er underlagt reglerne i anprisningsforordningen. Men lovgivningen siger faktisk ikke særlig meget om anvendelsen af beauty claims,, og det er stadig lidt en grå-zone, da der ikke findes en liste over godkendte skønhedsanprisninger. Derfor vil det være en konkret vurdering fra sag til sag, om de anvendte anprisninger, kan vildlede forbrugeren[1].

Det som lovgivningen dog siger om beauty claims er, at det er ok at fremhæve en effekt på skønhed, men hvis man samtidig fremhæver en effekt på hudens sundhed, så vil anprisningen være omfattet af anprisningsforordningens bestemmelser[1].

I 2019 traf Miljø- og fødevareklagenævnet en afgørelse vedr. anvendelse af sætninger som ”oprette fugtbalance”, ”kan hudens fugtbindende evne med tiden øges” og ”tilfører din hud vigtige næringsstoffer indefra”. Miljø- og fødevareklagenævnet fandt at disse anprisninger er omfattet af anprisningsforordningens bestemmelser. Anprisningerne blev opfattet som sundhedsanprisninger, og at disse sundhedsanprisninger ikke var godkendt eller medtaget på listerne over godkendte sundhed, hvorfor de blev anset som ulovlige[1].

Som lovgivningen er nu, er det derfor meget svært at markedsføre både fødevarer og kosttilskud med beauty claims,, der fremhæver en effekt på hudens sundhed eller hudens fugtbalance, uden at anprisningen vil anses som værende ulovlig, og at man som virksomhed, vil kunne risikere en bøde for brug af ulovlige anprisninger.

 

Kilde

[1] Vejledning om ernærings- og sundhedsanprisninger

Du kan læse mere om:

christin-hume-hBuwVLcYTnA-unsplash
Artikler

I Varefaktas artikeldatabase kan du læse om alt fra mærkning af kosttilskud og private label varer til allergener og obligatorisk mærkning ved onlinesalg af færdigpakkede fødevarer.

mae-mu-m9pzwmxm2rk-unsplash
Croissant Talks

Til Varefaktas Croissant Talk stiller vi skarpt på, hvad der rør sig inden for mærkningsområdet. Vi byder på kaffe og croissanter og Varefaktas mærkningseksperter vil bidrage med ny viden og flere perspektiver på aktuelle emner indenfor mærkning af forbrugerprodukter.

Varefakta Insights (002)
Varefakta Insights

Varefakta Insights er Varefaktas nyheder til erhvervskunder og brancheinteresserede. Klik herunder for at læse nyhederne.

Del

Del på facebook
Del på linkedin