Grøn markedsføring og fødevareanprisninger: Sådan gør du det korrekt

Vil du sikre, at din virksomheds markedsføring af bæredygtige initiativer er i overensstemmelse med de nyeste retningslinjer? Deltag i Varefaktas kommende webinar.

Tilmeld dig gratis webinar

Deltag i Varefaktas kommende Croissant Talk og bliv klogere på de nyeste retningslinjer for grøn markedsføring. Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger giver virksomheder et klarere grundlag for at markedsføre bæredygtige initiativer uden at vildlede forbrugerne. Du får også en generel introduktion til anvendelsen af anprisninger på fødevarer, og hvilke, der er mulige at anvende samt en gennemgang af år 2024´s mest spændende afgørelser fra Miljø og Fødevareklagenævnet.

Hos Varefakta oplever vi ofte, at brugen af grønne claims kan være en udfordring for virksomheder. Derfor inviterer vi dig til dette webinar, hvor du får konkret viden og vejledning, der kan hjælpe din virksomhed med at navigere i de opdaterede regler og undgå faldgruber.

Hvad kan du forvente?

  • Indsigt i de opdaterede anbefalinger for grøn markedsføring, herunder konkrete eksempler på lovlig og ulovlig miljømarkedsføring samt viden om dokumentationskrav ved brug af grønne claims
  • Kort gennemgang af de forskellige typer af anprisninger, bl.a. ernærings- og sundhedsanprisninger, kvalitetsanprisninger og illustrationer
  • Gennemgang af interessante afgørelser fra Miljø og fødevareklagenævnet vedr. sundhedsanprisninger
  • Konkrete eksempler på do’s and don’ts, der kan hjælpe dig med at udarbejde korrekt markedsføring
  • Indblik i gældende lovgivning, herunder Fødevareinformationsforordningen (FIC) nr. 1169/2011
  • Mulighed for at stille spørgsmål og sparre direkte med Varefaktas tekniske og regulatoriske leder, Agnete Jürgensen

Hvorfor er det vigtigt?

De opdaterede anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden understreger vigtigheden af korrekt og gennemsigtig markedsføring. Forbrugerombudsmanden stiller skarpt på, at udsagn som “100% genanvendt plast” skal kunne dokumenteres, og at mere generelle udsagn som “grøn” eller “miljøvenlig” kræver omfattende dokumentation, herunder livscyklusvurderinger og uafhængige eksperter.

Varefaktas ekspert Agnete Jürgensen vil under webinaret fremhæve de vigtigste aspekter fra anbefalingerne og dele praktiske eksempler, der kan hjælpe din virksomhed med at efterleve reglerne.

Tilmeld dig nu

Gå ikke glip af denne mulighed for at styrke din viden om grøn markedsføring og sikre, at dine fødevareanprisninger lever op til gældende lovgivning.

Program

  • 09.00: Introduktion til Varefaktas online system Varefakta Packaging ved Varefaktas ansvarlige for bæredygtighed og forretningsudvikling.
  • 09.10: Grøn markedsføring og fødevareanprisninger – få styr på de nyeste regler og vurderinger.
  • 09.50: Mulighed for at stille spørgsmål og opsamling af vigtige pointer.

Læs mere om generelle vilkår ifm. Varefaktas Croissant Talks, samt hvordan vi behandler personoplysninger i vores privatlivspolitik.

Har du spørgsmål til Croissant Talk´et?

Har du spørgsmål til Croissant Talk´ets indhold eller savner du information om de diverse praktiske oplysninger, så ring til underviser Agnete Jürgensen eller send os en mail på varefakta@varefakta.dk.

Underviser, Agnete Jürgensen

Teknisk og regulatorisk leder, fødevarer

Agnete har en bachelor i Global Nutrition and Health, Public Health Nutrition and Food Policy samt en Master i Public Health fra London School of Hygiene and Tropical Medicine.

Agnete har arbejdet i Varefakta siden 2016 og har været leder af fødevareafdelingen siden 2020. Hun har erfaring med mærkning af alle produktkategorier indenfor fødevarer.

Tilmeld dig webinaret

Grønne claims og anprisninger på fødevarer giver anledning til mange spørgsmål!

Eventet er din nøgle til at navigere gennem lovgivningen og de nye retningslinjer for særligt grønmarkedsføring.
Tilmeld dig nu og bliv klogere på hvordan du bedst muligt mærker dine varer med anprisninger.

Klik på tilmeldingsknappen herunder og du kommer direkte hen til webinarets registreringslink.

Tilmeld