Markedsføring af kosttilskud og brugen af anprisninger

Af Camilla Andersen.

Kosttilskud er underlagt reglerne i anprisningsforordningen, og det er derfor vigtigt at kende definitionerne af de forskellige former for anprisninger, for at vide hvad man må og ikke må sige. Du skal være opmærksom på, at anprisninger er alt fra ord og statements til billeder og illustrationer. Udover brugen af anprisninger er der de helt generelle vildledningsregler, som altid skal huskes, og at markedsføringen altid er en helhedsvurdering og skal vurderes fra produkt til produkt.

ERNÆRINGSANPRISNINGER

Ernæringsanprisninger giver oplysning om indholdet af specifikke næringsstoffer. Det kunne fx være ”Rig på fiber” eller ’lavt indhold af fedt”. Ernæringsanprisninger indikerer eller antyder, at en fødevare har særlige gavnlige ernæringsmæssige egenskaber, på grund af den energi (kalorieværdi), de næringsstoffer eller andre stoffer, som den enten indeholder, indeholder i nedsat/øget grad eller som den ikke indeholder. Det er kun tilladt at bruge de ernæringsanprisninger, der er fremgår i anprisningsforordningens bilag[1].

SUNDHEDSANPRISNINGER

Sundhedsanprisninger giver oplysning om sammenhængen mellem et næringsstof og sundhed. Det kunne fx være ”Zink bidrager til at vedligeholde normale knogler”. Sundhedsanprisninger er anprisninger der indikerer eller antyder en sammenhæng mellem en fødevare og menneskers sundhed. Hvor ernæringsanprisninger siger noget om en fødevares indhold siger sundhedsanprisninger noget om den effekt som en fødevare eller fødevarebestanddele har i kroppen[1]. Der er meget strikse krav til, hvad der må siges, og det er kun tilladt at bruge de sundhedsanprisninger, der er fremgår i Forordning 432-2012; liste over tilladte sundhedsanprisninger[2].

SYGDOMSANPRISNINGER

Sygdomsanprisninger giver oplysninger om egenskaber vedrørende forebyggelse, behandling og helbredelse af en menneskelig sygdom. Det kunne fx være ”Disse pastiller kan booste dit immunsystem og bekæmpe Covid-19”. Det er et eksempel på en sygdomsanprisning der ikke er lovlig, da den anpriser om helbredelse af en sygdom. Sygdomsanprisninger er bl.a. reguleret i lægemiddelloven, og kan derfor aldrig anvendes ved markedsføring af hverken fødevarer eller kosttilskud[1].

SKØNHEDSANPRISNINGER

Skønhedsanprisninger eller beauty claims er meget oppe i tiden. Beauty claims er rene skønhedsanprisninger, der udelukkende siger noget om et produkts egenskaber på skønheden. Det kunne fx være “Færre rynker” eller “Gør din hud smuk”. Hvis du vil læse mere om beauty claims, kan du læse mere her.

Kilder

[1] Vejledning om ernærings- og sundhedsanprisninger
[2] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:02012R0432-20170822&from=DA

Tilmeld dig vores nyhedsbrev "Varefakta Insights"
og hold dig opdateret

Når du tilmelder dig nyheder fra Varefakta, giver du samtykke til at modtage faglige nyheder og inspiration vedr. mærkning af forbrugerprodukter, samt information om Varefaktas services, kurser, Croissant Talks og andre events.

Varefakta passer godt på dine personoplysninger, og vi behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med den gældende databeskyttelsesforordning og databeskyttelseslov. Du kan læse mere om vores databehandling og dine rettigheder i vores privatlivspolitikDu kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.

Del

Del på facebook
Del på linkedin