9 måneder siden

Varefakta støtter op om ny madspildskampagne

Med en lille tilføjelse til holdbarhedsmærkningen ”Bedst før” vil en koalition mellem de største fødevarebrands, gå sammen om at mindske danskernes madspild.

Varefakta støtter sammen med en række fødevareproducenter- og organisationer, madspildsappen Too Good To Go’s nye kampagne, der skal få forbrugerne til at spise mere mad, der har overskredet datoen for “Bedst før”. Holdbarhedsmærkningen ”Bedst før” betyder nemlig ikke, at maden ikke kan spises.

Uvidenhed om holdbarhedsmærkning på fødevarer blandt danske forbrugere betyder, at 700.000 tons mad bliver kasseret hvert år uden grund. 53 % af alt madspildet sker i hjemmet hos forbrugerne. Det oplyser Too Good To Go i forbindelse med lanceringen af deres nye madspildskampagne.

1 ud af 3 danske forbrugere tror, at “Bedst før” og “Sidste anvendelsesdato” er det samme, hvilket resulterer i unødvendigt madspild. Too Good To Go vil derfor tilføje “ofte god efter” på alle produkter med “Bedst før” holdbarhedsmærkning.

Som en vigtig spiller på markedet kan Varefakta gøre en reel forskel i kampen mod madspild. Varefakta støtter derfor op om initiativet i håb om, at tilføjelsen ”ofte god efter” vil skabe en bedre forståelse af holdbarhedsmærkningen hos forbrugeren og dermed kan være med til at mindske madspildet. Vi mener, at det er et rigtig godt initiativ!

I følge Fødevarestyrelsen kan man, så længe man følger Mærkningsforordningens (1169/2011) art. 24, tilføje tekst udover ”Bedst før” for at klargøre holdbarhedsmærkningens betydning. Fødevarestyrelsen giver, ifølge Too Good To Go, følgende eksempler på hvordan mærkningen kan udarbejdes:
 
Bedst før: 02/03-19
ofte god efter
 
Bedst før: 02-03-19. Ofte god efter

 

Har du spørgsmål til kampagnen og Varefaktas støtte af denne?
Kontakt: Fødevarekonsulent og kommunikationsmedarbejder Laura Meyhoff Petersen + 45 46 30 45 05 / lmp@varefakta.dk