Hvad betyder private label?

Private label, også kaldet private eller egne mærkevarer, er en betegnelse for supermarkeders og butikskæders egne produkter, som sælges under...

Private label, også kaldet private eller egne mærkevarer, er en betegnelse for supermarkeders og butikskæders egne produkter, som sælges under egne brands.

Private label er butikkædernes egne produkker

Private label er altså derfor en betegnelsen for bl.a. butikskæders egne produkter, som ofte er lidt billigere og mindre kendte end de varer som producenterne sælger under deres eget navn (de såkaldte mærkevarer).

Butikskæden får deres varer fra en producent, som producerer varen med de etiketter, som butikskæden ønsker. Private labels findes i mange forskellige produktkategorier indenfor både fødevarer og nonfood varer.

Andelen af private label serier i de danske supermarkeder og discountbutikker er stigende og butikskædernes egne mærker med navne som bl.a. Änglamark, Levevis, First price og REMA 1000 vokser hastigt.

Det skyldes, at disse mærker skaber loyalitet til kæderne da de kan sammensætte et sortiment, som rammer deres forbrugeres præferencer. De har ofte en billigere købspris, og det er en måde, hvorpå kæderne kan differentiere sig.

Du kan finde Varefakta-mærket på flere private label varer

Du kan finde Varefakta-mærket på flere private label varer. Eksempelvis hos REMA 1000. Varefakta står på disse varer som garant for, at ikke blot deklarationsoplysningerne, men også al anden illustration og tekst er i overensstemmelse med gældende lovgivning.

I arbejdet med disse vareserier oplever vi, at kæderne ofte har krav, som går ud over den gældende lovgivning og Varefaktas egne forskrifter for Varefakta-mærkede varer.

Varefakta er positive over for kædernes særkrav til mærkningen, da forbrugerne ofte får flere oplysninger om fødevarerne, end lovgivningen stiller krav om. Eksempelvis angives det REMA 1000´s egne mærkevarer hvorvidt nogle udvalgte tilsætningsstoffer er af animalsk oprindelse eller vegetabilsk oprindelse.

Varefakta arbejder med private label varer

Når butikskæden har bestilt en vare hos en producent, som de ønsker at markedsføre under deres eget serienavn, sender producenten alle produktspecifikationer til Varefakta. Varefakta kontrollerer blandt andet oplysningerne i henhold til lovgivningen, beregner om næringsindholdet er korrekt og at ingrediensfordelingen stemmer. Herudover sørger Varefakta for, at alle produkter i en serie med Varefakta mærke får den samme overskuelige opsætning, der gør det så nemt som muligt for forbrugeren at læse varedeklarationen.

Når varedeklarationen er færdiggjort, udarbejdes der et artwork, som Varefakta får til gennemlæsning, inden etiketten påtrykkes den pågældende private label vare.