En ændret ingredienssammensætning eller transportform kan ændre et produkts klimaaftryk markant. Det er dog ikke altid nemt at gennemskue hvor i et produkts livscyklus den største belastning ligger.
Danmark har ambitioner om at nedsætte sit klima- og miljøaftryk, men særligt danskernes spisevaner har de seneste år været en varm kartoffel. En undersøgelse fra Føtex i 2020 med mere end 3000 deltager viser dog at et flertal af danskerne ønsker at spise mere klimavenligt. Dilemmaerne i køledisken kan dog være mange. Skal det være økologisk eller lokalproduceret? Rene råvarer eller forarbejde fødevarer? Varefakta arbejder for at give en forståelse af fødevarers samlede klimaaftryk fra det bliver produceret til det bliver spist.
LCA som metode i Varefakta
Livscyklusanalyse (LCA) har for Varefakta vist sig at være nøgle til denne forståelse. LCA er en forkortelse af Life Cycle Assessment, eller på dansk livscyklusanalyse. LCA er en udbredt metode til at vurdere hvilke potentielle miljø- og klimapåvirkninger, samt ressourceforbrug, der er knyttet til et produkt eller en service.
To spændende projekter i Varefakta har vist, hvordan opgørelsen af produkters miljøpåvirkning er fundamentet til en målrettet miljøforbedringsplan hos producenter. I en livscyklusanalyse af et kosmetikprodukt blev det klart, at afkølet transport af aloe vera udgjorde en betydelig del af produktets samlede miljøpåvirkning. Ved at flytte produktionen tættere på Danmark kunne producenten mindske transportafstanden og dermed reducere den samlede miljøpåvirkning.
En anden analyse, udført i samarbejde med en konfektureproducent, afslørede, at de kunne mindske deres produkters miljøaftryk ved at ændre i ingredienssammensætningen. Chokoladen viste sig at have større aftryk end den lakrids, der også indgik i produktet og et ændret forhold mellem disse, kunne have en gavnlig effekt.
Arbejdet med livscyklusanalyser har overbevist Varefakta om, at kendskab til produkters miljøpåvirkning i hele dets livscyklus er en vigtig nøgle til at omsætte bæredygtige intentioner til konkret handling. Ved at forstå miljøpåvirkningen af produkters produktionsprocesser og ingredienser kan producenter optimere deres praksis og spille en aktiv rolle i den grønne omstilling.
Et nationalt klimamærke er på vej
Netop LCA bruger Fødevarestyrelsen også, som lige nu arbejder på et nationalt klimamærke til fødevarer, der skal hjælpe forbrugere med at træffe bæredygtige valg, når de handler ind. Formålet med klimamærket er at give forbrugeren letforståelige oplysninger om fødevarers CO2-aftryk, så de kan træffe informerede beslutninger. Desuden skal mærket skabe incitament for producenter til at producere mere bæredygtigt. Varefakta ønsker, at spille direkte ind i den udvikling. Klimamærket er sat til at udkomme i midt 2025, men Varefakta så gerne en mere ambitiøs tidshorisont.
Hvis du allerede nu har lyst til at blive klogere på forskellige fødevarers miljøpåvirkning, kan du udforske denstoreklimadatabase.dk hvor du finder generiske klimaaftryk for 500 af de mest almindelige fødevarer.
Mens vi venter på det nationale klimamærke, fortsætter Varefakta arbejdet med LCA, og skubber på for mere klimavenlige produkter hos producenterne, og bedre oplysning til forbrugerne om produkter der lever op til dette.