Lug ud i lovgivningen: Meld besværlige regler til Fødevareministeren!

Fødevareministeren har kickstartet et projekt, som skal samle og gennemgå input til at forenkle regler på fødevareområdet. I juni 2023...

Fødevareministeren har kickstartet et projekt, som skal samle og gennemgå input til at forenkle regler på fødevareområdet.

I juni 2023 igangsatte fødevareminister Jacob Jensen projektet ”Lug ud i lovgivningen” for at forenkle regler og fjerne administrative besværligheder for fødevarebranchen i Danmark og dermed gøre det lettere, at være landmand, fisker og fødevareproducent.

Projektet fokuserer på regler, der kan være svære at forstå, besværlige at efterleve, eller som ikke giver mening i praksis. Fødevareministeren fremhæver som eksempel på Fødevarestyrelsens hjemmeside, at der i Danmark, som det eneste land i EU, er krav om, at æg skal stå på køl i supermarkeder.
Kravet stammer fra national lovgivning i bekendtgørelsen om fødevarehygiejne, hvor det fremgår, at æg skal opbevares ved maksimalt 12 °C i fødevarevirksomheder i led efter primærproduktionen. En regel, der kan virke både unødvendig, og som kan spænde ben ude i virkeligheden i forhold til de formål, man gerne vil opnå.

Fødevareministeren opfordrer derfor alle, der er berørt af reglerne i praksis, til at give konkrete bud på regler, som de mener, kan gøres mere enkle at overholde eller som med fordel kan afskaffes.

Læs mere om “Lug ud i lovgivningen” på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Relaterede indlæg

3. oktober 2025

Du skal kunne dokumentere og mærke mikroplast – ny EU-regel træder i kraft

Arbejder du med kosmetik, rengøring, maling eller plast? Så gælder reglerne måske også dig.

29. september 2025

Madspildsdag den 29. september – vi er med!

Hånden på hjertet – hvordan går det med at mindske madspildet hos jer?

29. september 2025

Nyt bestyrelsesmedlem i Fonden Varefakta

Varefakta byder velkommen til vores nye bestyrelsesmedlem Liza Zozula Grønborg, som bringer solid erfaring inden for ESG og bæredygtighed. Læs hendes tanker om motivation, erfaringer og ambitioner for arbejdet i bestyrelsen.

23. september 2025

Nye grænseværdier for nitrit og nitrat fra oktober 2025

Fra oktober 2025 gælder nye, strammere EU-regler for nitrit i varmebehandlede kødprodukter. Vi hjælper dig med at sikre, at dine produkter overholder de kommende krav. Læs, hvad ændringerne betyder for dig.

19. september 2025

Velkommen til Simone Sofie Rosholm

Ny i nonfood – men bestemt ikke ny hos os. Simone er tilbage hos Varefakta. Med stærk erfaring i mærkning og stor faglighed på nonfood-området er hun klar til at gøre en forskel for både virksomheder og forbrugere.

27. juni 2025

Varefakta Packaging Grading er nu live

Har du allerede dine emballagedata på plads, - men mangler en enkel måde at vurdere miljøpåvirkningen? - Så er Varefakta Packaging Grading noget for dig.

28. april 2025

Handelsnormer for frugt og grønt: Fødevarestyrelsens vejledning er nu offentliggjort

Få overblik over de nye krav og undtagelser.

23. april 2025

Styrket forbrugerbeskyttelse i den grønne omstilling: Ny lovgivning på vej

Lovforslaget medfører væsentlige ændringer i markedsføringsloven, forbrugeraftaleloven og forbrugerklageloven med fokus på at beskytte forbrugerne mod vildledende miljøpåstande og greenwashing.

8. april 2025

Gør miljøgraduering overskuelig – og betal kun for det, du skal

Med Varefaktas onlinesystem Varefakta Packaging får du et samlet system, der understøtter kravene og strukturerer dit arbejde med miljøgraduering.

2. april 2025

Fire gode grunde til at vælge Varefakta Packaging

Gør det nemt, billigt og effektivt – vælg Varefakta Packaging i dag!

26. februar 2025

Fastgjorte låg sikrer mere genanvendelse af plast

Nye tal fra Dansk Retursystem viser, at hele 99 % af alle plastflasker nu returneres med låget på. Det betyder, at 60 millioner ekstra plastiklåg bliver indsamlet årligt, hvilket sparer miljøet for 126.000 kg plast om året.

20. februar 2025

Kosttilskud må ikke love mirakler – men mange virksomheder gør det alligevel!

Ulovlige anprisninger risikerer at vildlede forbrugerne til at tro, at et kosttilskud har dokumenteret sundhedsmæssig effekt eller ligefrem kan helbrede sygdomme.