Bliv klogere på brugen af skønhedsanprisninger

Beauty claims er rene skønhedsanprisninger, der udelukkende siger noget om et produkts egenskaber på fx hudens skønhed. Det kunne fx...

Beauty claims er rene skønhedsanprisninger, der udelukkende siger noget om et produkts egenskaber på fx hudens skønhed. Det kunne fx være “Færre rynker” eller “Gør din hud smuk”.

Lovgivningen siger ikke særlig meget om anvendelsen af beauty claims, og der findes ikke en liste over godkendte skønhedsanprisninger. Derfor vil det være en konkret vurdering fra sag til sag, om de anvendte anprisninger, kan vildlede forbrugeren[1].

Det som lovgivningen dog siger om beauty claims er, at det er ok at fremhæve en effekt på skønhed, men hvis man samtidig fremhæver en effekt på hudens sundhed, så vil anprisningen være omfattet af anprisningsforordningens bestemmelser[1].

I 2019 traf Miljø- og fødevareklagenævnet en afgørelse vedr. anvendelse af sætninger som ”oprette fugtbalance”, ”kan hudens fugtbindende evne med tiden øges” og ”tilfører din hud vigtige næringsstoffer indefra”. Miljø- og fødevareklagenævnet fandt at disse anprisninger er omfattet af anprisningsforordningens bestemmelser. Anprisningerne blev opfattet som sundhedsanprisninger, og at disse sundhedsanprisninger ikke var godkendt eller medtaget på listerne over godkendte sundhed, hvorfor de blev anset som ulovlige[1].

Som lovgivningen er nu, er det derfor meget svært at markedsføre både fødevarer og kosttilskud med beauty claims,, der fremhæver en effekt på hudens sundhed eller hudens fugtbalance, uden at anprisningen vil anses som værende ulovlig, og at man som virksomhed, vil kunne risikere en bøde for brug af ulovlige anprisninger.

Kilder

1 Vejledning om ernærings- og sundhedsanprisninger

Relaterede indlæg

9. februar 2022

Private label varer er populære hos supermarkedskæderne

Private label, også kaldet private eller egne mærkevarer, er en betegnelse for supermarkedernes egne produkter, som sælges under egne brands...

18. januar 2022

Obligatorisk mærkning ved onlinesalg af færdigpakkede fødevarer

Artiklen vil kort beskrive, hvilke obligatoriske mærkningskrav, som skal ledsage færdigpakkede fødevarer, der markedsføres og sælges via online-platforme til slutbrugeren....

10. januar 2022

Markedsføring af kosttilskud og brugen af influencers på de sociale medier

Det er vigtigt at huske på, at kosttilskud er en fødevare, og reglerne for markedsføring af kosttilskud følger derfor også...

14. december 2021

Markedsføring af kosttilskud og brugen af anprisninger

Kosttilskud er underlagt reglerne i anprisningsforordningen, og det er derfor vigtigt at kende definitionerne af de forskellige former for anprisninger,...

14. oktober 2021

Holdbarhedsbestemmelse ved brug af matematisk modellering

Prædiktiv mikrobiologi som arbejdsredskab En fødevares holdbarhed fastlægges af producenten og skal baseres på en vurdering af en fagperson. Der...

14. oktober 2021

Allergener og frivillig spormærkning

“Undgå det som du er overfølsom overfor”. Det er det man får at vide af lægen, hvis man lider af...

14. oktober 2021

Mængdeangivelse af flygtige ingredienser

Under produktionen af produkter som bagværk og chips kan der være forarbejdningstrin, som medfører, at der opstår et svind på...

14. oktober 2021

Planteingredienser og ekstrakter af planteingredienser i kosttilskud

Hvis du importerer eller producerer kosttilskud, der indeholder planteingredienser eller ekstrakter af planteingredienser, er der særlige regler, som du skal...