Den 13. december træder Produktsikkerhedsforordningen (GPSR) i kraft. Forordningen har til formål at styrke sikkerheden af produkter solgt både online og offline samt forbedre markedsovervågningen af ulovlige produkter. Som virksomhed bærer du ansvaret for, at de produkter, du omsætter, er sikre at bruge. Hos Varefakta er vi klar til at hjælpe dig med at navigere i de nye regler og sikre compliance.
Hvem er påvirket af forordningen?
Den nye forordning har særlig betydning for produkter uden specifik EU-regulering. Selvom visse brancher som kosmetik, legetøj og elektriske produkter allerede er regulerede, vil de stadig blive påvirket af de nye krav.
Fokus på onlinehandel og teknologisk udvikling
Med GPSR er der kommet et øget fokus på onlinehandel og teknologisk udvikling. Dette betyder, at virksomheder fremover skal sikre interne procedurer for produktsikkerhed og udpege en ansvarlig person i EU. Denne person skal kunne fremlægge teknisk dokumentation og sikkerhedsoplysninger til myndighederne.
Tidsfrist for implementering
Forordningen trådte i kraft den 12. juni 2023, men virksomheder har indtil den 13. december 2024 til at implementere de nødvendige tiltag for at overholde de nye krav. Forordningen gælder altså for produkter som sættes på markedet efter den 13. dec. i år – både nye produkter og nye batches af eksisterende produkter, men ikke bagudrettet for produkter som allerede er sat fysisk til salg. For online salg gælder det for alle produkter, at alt hvad der står af information ved fysisk salg også skal være tilgængeligt for forbrugeren online. Forordningen vil i Danmark blive håndhævet af Sikkerhedsstyrelsen.
Sådan kan Varefakta hjælpe din virksomhed
Varefakta tilbyder en række services, der kan hjælpe både private label-ejere, mindre virksomheder uden egen kvalitetsafdeling og detailkæder med at overholde de nye krav.
Vi kan blandt andet hjælpe med:
- Gennemgang af emballage: Vi sikrer, at dine produkter er korrekt mærkede i henhold til de nye regler.
- Tjek af online oplysninger: Vi gennemgår dine produktoplysninger ved online salg for at sikre, at de lever op til de nye krav.
- Dokumentation og myndighedskontakt: Vi kan assistere med kontrol af dokumentation, herunder ved kontakt med myndigheder som Sikkerhedsstyrelsen.
- Vejledning om egenkontrol og tilbagekaldelsesprocedurer: Vi rådgiver om processer, der sikrer, at din virksomhed hurtigt kan reagere på sikkerhedsproblemer.
- Vejledning i, hvordan I kan sikre, at I som virksomhed har taget tilstrækkelig stilling til sikkerheden i Jeres produkter.
- Vejledning i forordningens anvendelse i EU samt hvad, der ender med at blive vedtaget i Norge. I Norge er GPSR nemlig endnu ikke implementeret, men Varefakta holder øje med hvornår de norske myndigheder melder ud at produkter solgt i Norge ligeledes skal overholde GPSR.
Med henblik på GPSR tilbyder vi rådgivning og kontrol af produkttyper som:
- Rengøringsartikler (fx svampe, klude og mopper).
- Cykellåse og barnevognsseler.
- Papirprodukter uden fødevarekontakt.
- Køkkenredskaber uden fødevarekontakt (fx poselukkere og skrabere til komfur).
- Produkter med egen lovgivning, men hvor den ikke er tilstrækkelig i forhold til forbrugerens sikkerhed. Fx kosmetiske produkter, hvor emballagen indeholder mindre dele, som børn kan sluge eller produkter, hvor produktet/emballagen er så stor, at der skal advarsler på om opbevaring for at undgå kvælningsulykker.
- Herudover kan vi også være behjælpelig ved salg af brugte varer.
Har du brug for hjælp eller spørgsmål til ændringerne?
Læs mere om Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/988 af 10. maj 2023:
Er du i tvivl om, hvordan din virksomhed kan sikre compliance? Kontakt Varefakta i dag, og lad os hjælpe dig med at navigere i de nye regler! Læs mere om hvordan Varefakta kan hjælpe dig.
Du er velkommen til at kontakte Varefakta på telefon: (+45) 46304500 eller via mail: varefakta@varefakta.dk