SMV:Grøn har hjulpet Varefakta på vej med den grønne omstilling

Varefakta modtog i 2022 en voucher fra SMV:grøn med ønske om, at gå en ANSVARLIG fremtid i møde.

Et stigende ønske om grøn omstilling

Grøn omstilling og ansvarlig virksomhedsledelse er blevet en integreret del af Varefaktas hverdag. Vi oplever i stigende grad, at vores kunder kræver det. Samtidig ønsker vi internt hos Varefakta, at have et stort fokus på ansvarlighed i vores virke samt at øge dokumentationen af vores virksomheds tiltag. 

Varefaktas kommunikationsmedarbejder; Laura Meyhoff fortæller om Varefaktas arbejde med den grønne omstilling: “Varefakta har de seneste 4 år arbejdet aktivt med FN´s Verdensmål, men vi var også nået til den erkendelse, at hvis Varefakta skulle løftes op til det næste niveau, så havde vi behov for ekstern bistand. I maj 2022 ansøgte vi derfor om SMV:Grøn Voucher 2, med et ønske om, at få rådgivning om, hvorhenne i virksomheden vi kan arbejde bedst og mest målrettet i forhold til den grønne omstilling. Rådgivningsforløbet fastlagde Heidi (Varefaktas adm. direktør) og jeg i samarbejde med GrassDesign, der er officielle godkendte rådgivere til det EU-finansierede støtteprogram.

VAREFAKTAS MÅLSÆTNING FOR SMV:GRØN FORLØBET:

  • Hos Varefakta har vi et ønske om ikke kun at levere ydelser af høj kvalitet, men også agere ansvarligt i vores måde at drive forretning på.
  • Varefakta ønsker, at såvel ledelse såvel som medarbejdere får vores arbejde med ansvarlighed så langt “ind under huden”, at alle tænker det ind i alle processer og beslutninger. Vores ønske til rådgivningsforløbet var derfor en afdækning af Varefaktas potentiale ift. ansvarlige tiltag og herunder en gennemgang af Varefaktas forretningsgange og indkøb for at afdække, hvordan vi kunne forbedre os.
  • Herudover ønskede vi konkrete forslag til en plan for ansvarlige tiltag hos Varefakta, udvikling og formulering af Varefaktas ansvarlighedsstrategi, hjælp til udfyldelse af Klimakompasset samt ansøgning om medlemskab af United Nations Global Compact.
  • Til sidst ønskede vi kompetenceudvikling indenfor grøn omstilling og bæredygtighed hos ledelsen og medarbejderne samt en øget synlighed af vores arbejde med ansvarlighed i vores indretning.
Varefaktas udbytte af SMV:Grøn

Seks måneder efter at ansøgningen til SMV:grøn blev indsendt afsluttede vi forløbet, men Varefaktas arbejde med den grønne omstilling fortsætter! 

Om forløbet fortæller Varefaktas administrerende direktør; Heidi Søsted: “SMV:Grøn har været utrolig lærerigt for Varefakta, at være en del af og det har givet os rig mulighed for, at få diskuteret vores virksomhedsstrategi igennem på kryds af tværs af afdelinger, produktkategorier og indsatsområder. Arbejdsgange er blevet endevendt og nye services og muligheder er blevet diskuteret. – Nogle er blevet skrinlagt undervejs og andre er vi gået videre med.”

VAREFAKTAS UDBYTTE AF SMV:GRØN FORLØBET:

  • Vi har udfyldt Klimakompasset for år 2021. Vi har derved fået konkrete tal på vores klimaaftryk, hvilket var en vigtig milepæl for os. 
  • Vi er blevet hjulpet til, at blive medlem af United Nations Global Compact og er dermed også blevet en del af Danmarks største netværk og læringsmiljø for bæredygtighed – Global Compact Network Denmark (GCDK).
  • Vi har fået formuleret en indkøbspolitik og er klar til at hænge den op i Varefaktas administration. Vi har fået hjælp til at indrette vores lokaler så de i højere grad afspejler vores krav til affaldssortering og vores ansvarlige identitet.
  • Vores hjemmeside er blevet udvidet med en ansvarlighedsside, der fortæller forbrugeren og vores kunder, hvilke tiltag vi arbejder med på nuværende tidspunkt.
  • Sidst men ikke mindst har vi fået udviklet vores service Product Information Database (PID), således, at den er blevet gjort mere salgsbar og i endnu større grad kan give vores kunder et bedre overblik over informationerne på deres produkter samt mulighed for bedre at kunne organisere data.
Ansvarlighed som omdrejningspunkt

Ansvarlighed er blevet et omdrejningspunkt i Varefakta. Om Varefaktas fremtidige forløb med den grønne omstilling fortæller Laura Meyhoff: “Vi skal fortsætte alt det gode arbejde, der er blevet i gangsat og hensigten er, at alt hvad vi foretager os, skal komme ud af ansvarlighed. – Både overfor Varefaktas medarbejdere, kunder og leverandører. Vi skal arbejde med, at få det helt ind i de inderste lag af vores processer. Hermed kan vi skabe tryghed når forbrugeren handler! 

Under fanen Ansvarlighed på Varefaktas website, kan du læse mere om, hvilke tiltag vi arbejder med lige nu.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev "Varefakta Insights"
og hold dig opdateret

Når du tilmelder dig nyheder fra Varefakta, giver du samtykke til at modtage faglige nyheder og inspiration vedr. mærkning af forbrugerprodukter, samt information om Varefaktas services, kurser, Croissant Talks og andre events.

Varefakta passer godt på dine personoplysninger, og vi behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med den gældende databeskyttelsesforordning og databeskyttelseslov. Du kan læse mere om vores databehandling og dine rettigheder i vores privatlivspolitikDu kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.

Del

Del på facebook
Del på linkedin

Modtager du vores nyhedsbrev?

Hold dig opdateret – og få faglige nyheder og inspiration vedr. mærkning af forbrugerprodukter, samt information om Varefaktas services, kurser, Croissant Talks og andre events.

Varefakta passer godt på dine personoplysninger, og vi behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med den gældende databeskyttelsesforordning og databeskyttelseslov. Du kan læse mere om vores databehandling og dine rettigheder i vores privatlivspolitik Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.