Holdbarhedsbestemmelse ved brug af matematisk modellering

Prædiktiv mikrobiologi som arbejdsredskab En fødevares holdbarhed fastlægges af producenten og skal baseres på en vurdering af en fagperson. Der...

Prædiktiv mikrobiologi som arbejdsredskab

En fødevares holdbarhed fastlægges af producenten og skal baseres på en vurdering af en fagperson. Der findes forskellige måder at fastlægge et produkts holdbarhed på, heriblandt laboratorieforsøg, sensorisk vurdering, kendskab til produktets kemiske og fysiske sammensætning og matematisk modellering (prædiktiv mikrobiologi)1.

Den sidstnævnte metode gør det muligt at forudsige, hvordan en specifik fordærvelses- eller sygdomsfremkaldende bakterie vil vokse i et produkt ud fra modeller, som er udviklet på baggrund af videnskabelige data. Modellerne benyttes ved at indskrive specifikke parametre for et produkt, som kan påvirke vækst af den pågældende bakterie. Dette kunne eksempelvis være; temperatur, tid, vand aktivitet, indhold af organiske syrer, nitrit, osv. På baggrund af disse parametre laves der en forudsigelse (prædiktering) af, hvordan den pågældende bakterie vil vokse i fødevaren2. Et eksempel kan ses på grafen til højre, hvor væksten af Salmonella i æg ved hhv. 10° C (lilla) og 20 °C (gul) er modelleret3.

Ved at benytte prædiktive mikrobiologiske værktøjer vil man som virksomhed både få information om ens produkters holdbarhed og samtidig kunne indsamle data som bidrager til en bedre risikovurdering, dokumentation af fødevaresikkerhed og optimere produktudvikling.

Relaterede indlæg

9. februar 2022

Private label varer er populære hos supermarkedskæderne

Private label, også kaldet private eller egne mærkevarer, er en betegnelse for supermarkedernes egne produkter, som sælges under egne brands...

18. januar 2022

Obligatorisk mærkning ved onlinesalg af færdigpakkede fødevarer

Artiklen vil kort beskrive, hvilke obligatoriske mærkningskrav, som skal ledsage færdigpakkede fødevarer, der markedsføres og sælges via online-platforme til slutbrugeren....

10. januar 2022

Markedsføring af kosttilskud og brugen af influencers på de sociale medier

Det er vigtigt at huske på, at kosttilskud er en fødevare, og reglerne for markedsføring af kosttilskud følger derfor også...

14. december 2021

Markedsføring af kosttilskud og brugen af anprisninger

Kosttilskud er underlagt reglerne i anprisningsforordningen, og det er derfor vigtigt at kende definitionerne af de forskellige former for anprisninger,...

9. december 2021

Bliv klogere på brugen af skønhedsanprisninger

Beauty claims er rene skønhedsanprisninger, der udelukkende siger noget om et produkts egenskaber på fx hudens skønhed. Det kunne fx...

14. oktober 2021

Allergener og frivillig spormærkning

“Undgå det som du er overfølsom overfor”. Det er det man får at vide af lægen, hvis man lider af...

14. oktober 2021

Mængdeangivelse af flygtige ingredienser

Under produktionen af produkter som bagværk og chips kan der være forarbejdningstrin, som medfører, at der opstår et svind på...

14. oktober 2021

Planteingredienser og ekstrakter af planteingredienser i kosttilskud

Hvis du importerer eller producerer kosttilskud, der indeholder planteingredienser eller ekstrakter af planteingredienser, er der særlige regler, som du skal...