Her er fødevarestyrelsens kontrolkampagner 2025

Kontrollerne fokuserer blandt andet på økologiregnskab, mærkning af færdigpakkede fødevarer samt markedsføring af fødevarer på hjemmesider rettet mod den endelige forbruger. 

Fødevarestyrelsen har offentliggjort deres kontrolkampagner for 2025, som har til formål at sikre fødevaresikkerhed og korrekt vejledning til virksomheder inden for fødevare- og foderområdet. Kontrollerne fokuserer blandt andet på økologiregnskab, mærkning af færdigpakkede fødevarer samt markedsføring af fødevarer på hjemmesider rettet mod den endelige forbruger. 

Kontrolkampagnerne opdeles i to kategorier 

Projektbaserede kontrolkampagner: Længerevarende kontroller med mulighed for inddragelse af branchen. 

Light kontrolkampagner: Kortere og mere målrettede kontroller baseret på den enkelte tilsynsførendes basisviden. 

 

Projektbaserede kontrolkampagner 2025 

  • April-oktober: Vedligehold i fødevarevirksomheder med behandling og/eller forarbejdning i både engros og detail. 
  • Januar-juni: Økologiregnskab. 
  • September-december: Markedsføring på hjemmesider med korrekt mærkning. 
  • August-november: Håndtering af animalske biprodukter i virksomheder med mælk, mælkeprodukter, æg og æggeprodukter. 
  • September 2024 – marts 2025: Mærkning af færdigpakkede fødevarer. 
  • August 2024 – juni 2025: Rengøring ved produktionsstart i detail. 
  • December 2024 – maj 2025: OPSON XIV. 

 

Light kontrolkampagner 2025 

  • Januar-december: Brud på kølekæden. 
  • Januar-december: Sjældent kontrollerede virksomheder. 
  • Oktober-december: Skadedyrssikring på kornlagre til foder og/eller fødevarer. 

Læs mere på Fødevarestyrelsens hjemmeside: Kontrolkampagner 2025


Varefakta støtter fokus på korrekt mærkning
 

Hos Varefakta arbejder vi for at skabe tryghed hos forbrugeren, igennem korrekt mærkning af forbrugerprodukter. Vi sikrer nøjagtig fødevaremærkning og kontrollerer deklarationer for lovmæssig overholdelse. 

Fødevarestyrelsens kontrolkampagner understøtter Varefaktas værdier, og vi bakker af den årsag særligt op om initiativer, der øger forbrugertilliden, såsom kontrolkampagnerne: 

  • Mærkning og markedsføring på hjemmesider: Ved online salg af fødevarer skal forbrugeren have adgang til de samme mærkningsoplysninger som i fysiske butikker – undtagen holdbarhedsdato og nedfrysningsdato, som først kræves ved levering. Manglende oplysninger kan vildlede forbrugeren og kompromittere fødevaresikkerheden, især ved utydelige allergenoplysninger eller mangelfuld ingrediensliste. 
  • Mærkning af færdigpakkede fødevarer: Korrekt mærkning er afgørende for forbrugersikkerheden. Fejl som manglende dansk mærkning, uklare allergenoplysninger eller fejlagtige varebetegnelser kan skabe forvirring og udgøre en fødevaresikkerhedsrisiko. 

Hos Varefakta ser vi frem til at følge kontrolkampagnernes resultater og fortsat bidrage til korrekt mærkning og forbrugersikkerhed.