Grøn omstilling kræver ærlig kommunikation og klare regler. Nu har regeringen fremsat et lovforslag, der skal implementere EU’s Empowering Consumers-direktiv 2024/825 – også kendt som ECGT-direktivet – i dansk ret.
Direktivet blev vedtaget i EU den 28. februar 2024 og har til formål at styrke forbrugernes mulighed for at træffe informerede og bæredygtige valg. Den danske regering fulgte op den 26. februar 2025 med et lovforslag, der skal implementere direktivet i national lovgivning. Initiativet er i tråd med Forbrugerombudsmandens skærpede fokus på miljømarkedsføring og anbefalingerne fra oktober 2024, hvor det blev understreget, at virksomheder skal kunne dokumentere deres miljøpåstande.
Lovforslaget indeholder flere væsentlige ændringer
Det nye lovforslag indeholder bl.a. en udvidelse af lovens definitionsbestemmelse – herunder definitioner af miljøanprisning, bæredygtighedsmærke og certificeringsordning.
Definition af en miljøanprisning lyder nu: ”Ethvert budskab eller enhver fremstilling, som ikke er obligatorisk i henhold til EU-retten eller national ret, uanset form – herunder tekst, billeder, grafisk eller symbolsk fremstilling, såsom mærker, mærkenavne, firmanavne eller produktnavne – der bruges i en kommerciel kommunikation, og som angiver eller indikerer, at et produkt, en produktkategori, et mærke eller en erhvervsdrivende har en positiv eller ingen indvirkning på miljøet eller er mindre miljøbelastende end andre produkter, produktkategorier, mærker eller erhvervsdrivende eller har forbedret sin indvirkning på miljøet over tid.”
Lovforslaget tilføjer ligeledes nye vildledende handlinger i forbindelse med miljømarkedsføring:
- Fremtidige miljøpræstationer: Miljøanprisninger om fremtidige forbedringer skal være forankret i offentligt tilgængelige, verificerbare og realistiske gennemførelsesplaner.
- Irrelevante fordele: Det bliver forbudt at fremhæve fordele, der ikke er relevante for det specifikke produkt eller virksomhedens miljøprofil.
“Sortlisten” over forbudte handelspraksisser udvides i samme ombæring: Bilag 1 til markedsføringsloven – også kaldet sortlisten – udvides med flere former for handelspraksis, der altid vil blive betragtet som vildledende.
For Varefakta understreger udviklingen betydningen af gennemsigtig og kontrolleret mærkning, der giver forbrugerne troværdige og retvisende oplysninger – og dermed skaber tryghed i indkøbssituationen.
Ændringer til forbrugerklageloven vil træde i kraft den 1. juli 2025. Ændringerne til forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven vil træde i kraft den 27. september 2026, når ECGT-dirketivet også træder i kraft.
Læs lovforslaget her.