Styrket forbrugerbeskyttelse i den grønne omstilling: Ny lovgivning på vej

Lovforslaget medfører væsentlige ændringer i markedsføringsloven, forbrugeraftaleloven og forbrugerklageloven med fokus på at beskytte forbrugerne mod vildledende miljøpåstande og greenwashing.

Grøn omstilling kræver ærlig kommunikation og klare regler. Nu har regeringen fremsat et lovforslag, der skal implementere EU’s Empowering Consumers-direktiv 2024/825 – også kendt som ECGT-direktivet – i dansk ret. 

Direktivet blev vedtaget i EU den 28. februar 2024 og har til formål at styrke forbrugernes mulighed for at træffe informerede og bæredygtige valg. Den danske regering fulgte op den 26. februar 2025 med et lovforslag, der skal implementere direktivet i national lovgivning. Initiativet er i tråd med Forbrugerombudsmandens skærpede fokus på miljømarkedsføring og anbefalingerne fra oktober 2024, hvor det blev understreget, at virksomheder skal kunne dokumentere deres miljøpåstande.

Lovforslaget indeholder flere væsentlige ændringer

Det nye lovforslag indeholder bl.a. en udvidelse af lovens definitionsbestemmelse – herunder definitioner af miljøanprisning, bæredygtighedsmærke og certificeringsordning.

Definition af en miljøanprisning lyder nu: ”Ethvert budskab eller enhver fremstilling, som ikke er obligatorisk i henhold til EU-retten eller national ret, uanset form – herunder tekst, billeder, grafisk eller symbolsk fremstilling, såsom mærker, mærkenavne, firmanavne eller produktnavne – der bruges i en kommerciel kommunikation, og som angiver eller indikerer, at et produkt, en produktkategori, et mærke eller en erhvervsdrivende har en positiv eller ingen indvirkning på miljøet eller er mindre miljøbelastende end andre produkter, produktkategorier, mærker eller erhvervsdrivende eller har forbedret sin indvirkning på miljøet over tid.”

Lovforslaget tilføjer ligeledes nye vildledende handlinger i forbindelse med miljømarkedsføring:

  • Fremtidige miljøpræstationer: Miljøanprisninger om fremtidige forbedringer skal være forankret i offentligt tilgængelige, verificerbare og realistiske gennemførelsesplaner.
  • Irrelevante fordele: Det bliver forbudt at fremhæve fordele, der ikke er relevante for det specifikke produkt eller virksomhedens miljøprofil.

“Sortlisten” over forbudte handelspraksisser udvides i samme ombæring: Bilag 1 til markedsføringsloven – også kaldet sortlisten – udvides med flere former for handelspraksis, der altid vil blive betragtet som vildledende.

For Varefakta understreger udviklingen betydningen af gennemsigtig og kontrolleret mærkning, der giver forbrugerne troværdige og retvisende oplysninger – og dermed skaber tryghed i indkøbssituationen.

Ændringer til forbrugerklageloven vil træde i kraft den 1. juli 2025. Ændringerne til forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven vil træde i kraft den 27. september 2026, når ECGT-dirketivet også træder i kraft.

Læs lovforslaget her.

Relaterede indlæg

29. september 2025

Madspildsdag den 29. september – vi er med!

Hånden på hjertet – hvordan går det med at mindske madspildet hos jer?

23. september 2025

Nye grænseværdier for nitrit og nitrat fra oktober 2025

Fra oktober 2025 gælder nye, strammere EU-regler for nitrit i varmebehandlede kødprodukter. Vi hjælper dig med at sikre, at dine produkter overholder de kommende krav. Læs, hvad ændringerne betyder for dig.

28. april 2025

Handelsnormer for frugt og grønt: Fødevarestyrelsens vejledning er nu offentliggjort

Få overblik over de nye krav og undtagelser.

8. januar 2025

EU’s fødevaremærkning svigter forbrugerne

Rapport konkluderer, at EU's fødevaremærkning ofte forvirrer forbrugerne mere, end den oplyser dem, hvilket fører til fejlinformerede valg.

6. januar 2025

Her er fødevarestyrelsens kontrolkampagner 2025

Kontrollerne fokuserer blandt andet på økologiregnskab, mærkning af færdigpakkede fødevarer samt markedsføring af fødevarer på hjemmesider rettet mod den endelige forbruger. 

4. november 2024

Nye anbefalinger for miljømarkedsføring

Forbrugerombudsmanden har netop offentliggjort en række opdaterede anbefalinger til virksomheder, der ønsker at bruge udsagn om klima, miljø og bæredygtighed i deres markedsføring.

15. oktober 2024

Kontrolbesøg reduceres – Fødevarestyrelsen lemper på retningslinjerne!

Fødevarestyrelsen har for nylig annonceret en ændring i deres kontrolprocedure for fødevarevirksomheder. Fra den 1. oktober 2024 vil indskærpelser til...

9. september 2024

EU´s skovrydningsforordning (EUDR) skal sikre afskovningsfri soja, kaffe, kakao mm.

EU´s nye skovrydningsforordning (EUDR) træder i kraft for store og mellemstore europæiske virksomheder d. 31. december 2024. Forordningen stiller skærpede...

23. august 2024

Fødevarestyrelsen sætter fokus på korrekt mærkning af fødevarer

Frem til udgangen af marts 2025 vil Fødevarestyrelsen kontrollere mærkningen på fødevarer i kiosker, slagterbutikker, supermarkeder og andre dele af...

14. august 2024

Er du opmærksom på de opdaterede handelsnormer for æg?

Den 28. november 2023 trådte de reviderede handelsnormer for æg i kraft. Ændringer er fastlagt gennem tre EU-forordninger og en...

7. august 2024

Nye grænseværdier for nikkel i visse fødevarer

Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har fastsat nye grænseværdier for nikkel i fødevarer, som vil træde i kraft fra den 1....

1. juli 2024

Ny kontrolkampagne: Mærkning af færdigpakkede fødevarer

Fødevarestyrelsen gennemfører fra august til november 2024 en ny kontrolkampagne, som fokuserer på mærkning af færdigpakkede fødevarer. Kampagnen følger op...